Corona en reis- en annuleringsverzekering

Ardanza Reizen en de Europeesche

Ardanza is tussenpersoon voor de reis- en annuleringsverzekeringen van de Europeesche Verzekeringen.
U kunt via Ardanza uw reisverzekering en/of uw annuleringsverzekering afsluiten.

Heeft u een vraag of wilt u graag advies op maat, laat het ons weten!

Bel mij terug Stuur een mail

Veelgestelde vragen: Corona-virus en de reis- en annuleringsverzekering van de Europeesche

28 januari 2021 
Bron: De Europeesche, 28 januari 2021

In december 2019 werd het Coronavirus (COVID-19) voor het eerst vastgesteld in China. Het aantal besmettingsgevallen mondiaal loopt inmiddels weer op. In onderstaande informatie vindt u antwoorden op veel gestelde vragen over de reis- en annuleringsverzekering van de Europeesche.

De Nederlandse overheid geeft reisadviezen voor alle landen. De Europeesche volgt deze adviezen als het gaat om de dekking van onze verzekeringen. De overheid waarschuwt ervoor dat de situatie op de reisbestemming weer kan veranderen en het reisadvies weer oranje of rood kan worden. Daarbij is aangegeven dat de overheid geen reizigers zal repatriëren. Kijk daarom voor een actueel reisadvies, zowel voorafgaand als tijdens uw reis op: www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.

Voor uw reis- en/of annuleringsverzekering geldt dat een schadegebeurtenis onverwachts en onvoorzien moet zijn om voor een vergoeding in aanmerking te komen. Tevens bent u als verzekerde verplicht om schade te beperken en te voorkomen.

Onderstaande vragen en antwoorden zijn van toepassing op reizen geboekt vanaf 3 juni 2020. Voor reizen geboekt tot 27 februari en tussen 28 februari en 2 juni, gelden andere bepalingen ten aanzien van de dekking. Neemt u daarvoor telefonisch contact met de Europeesche op: 020 651 52 53

Annuleringsverzekering

Is er dekking op mijn annuleringsverzekering als ik een reis boek naar een land met het reisadvies code groen of geel?

U heeft de normale dekking op onze kortlopende- en doorlopende annuleringsverzekering als het reisadvies naar uw bestemming groen of geel is op het moment dat u uw reis boekt. Dit geldt ook voor de Allrisk annuleringsdekking en de garantieannuleringsverzekering.

Is er dekking voor de annuleringskosten als ik mijn reis wil annuleren vanwege een aangepast reisadvies?

Op de standaard annuleringsverzekering en de garantie annuleringsverzekering bestaat alleen dekking voor in de polis genoemde verzekerde gebeurtenissen. Alle andere redenen om uw reis te annuleren zijn daarom niet verzekerd. Aangepaste reisadviezen zijn niet genoemd en vallen dus niet onder de dekking.

Heeft u uw reis geboekt en een Allrisk annuleringsdekking gesloten toen het reisadvies voor uw bestemming groen of geel was? Dan vergoeden wij 75% van de annuleringskosten als u uw reis nu zelf annuleert, vanwege het gewijzigde reisadvies. En mits de reisorganisatie de kosten niet vergoed.

Is er dekking op mijn annuleringsverzekering als ik onverhoopt eerder terug ben gekeerd vanwege een gewijzigd reisadvies? Bijvoorbeeld van code geel naar code oranje of rood.

De standaard annuleringsverzekering en de garantie annuleringsverzekering bieden hiervoor geen dekking. Heeft u een Allrisk annuleringsdekking? Dan vergoeden we de niet gebruikte reisdagen voor 75%.

Als ik op de luchthaven door de luchtvaartmaatschappij wordt geweigerd voor mijn vlucht. Is dit gedekt?

Een luchtvaartmaatschappij heeft het recht om een reiziger te weigeren op een vlucht. Bijvoorbeeld als u niet de juiste reisdocumenten hebt, of om redenen op het gebied van gezondheid, veiligheid of beveiliging. Dus ook in deze situatie kan dit voor komen. Als u geweigerd wordt op een vlucht dan kunt u mogelijk een vergoeding claimen bij uw luchtvaartmaatschappij. Op de standaard annuleringsverzekering en de garantie annuleringsverzekering is het geweigerd worden op een vlucht geen verzekerde gebeurtenis. Heeft u een Allrisk annuleringsdekking? Dan kunt u eventueel 75% van de niet gebruikte reisdagen claimen. Hierbij houden we rekening met de vergoeding die u van uw luchtvaartmaatschappij heeft gekregen.

Het coronavirus is bij mij of mijn verzekerde reisgenoot vastgesteld door middel van een (PCR)-test. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsdekking?

Is het coronavirus bij u of uw reisgenoot aantoonbaar vastgesteld? De standaard annuleringsverzekering, garantie annuleringsverzekering en de Allrisk-annuleringsverzekering bieden dan dekking voor het annuleren van een nog te beginnen reis omdat u zelf of uw reisgenoot corona heeft. Is het coronavirus bij u of uw reisgenoot aantoonbaar vastgesteld op het moment dat u op reis bent en terug naar huis wilt reizen? Dan biedt de annuleringsverzekering geen dekking. U kunt dan mogelijk wel een vergoeding krijgen voor extra reis- en verblijfskosten als u een reisverzekering heeft.

Als het (straks) verplicht is dat ik ingeënt ben met het corona-vaccin om te kunnen reizen, krijg ik dan de annuleringskosten vergoed als ik mijn geboekte reis annuleer?

Heeft u onze annuleringsverzekering met de standaard annuleringsdekking? Dan is het niet hebben van verplicht gestelde inenting geen verzekerde situatie. Dus annuleert u uw reis, omdat u niet kunt voldoen aan de vaccinatie-eisen? Dan krijgt u geen vergoeding op de annuleringsverzekering.

Er is 1 uitzondering. Krijgt u om medische redenen de inenting niet die verplicht is voor uw reisbestemming? En was dit onvoorzien op het moment dat u de verzekering afsloot? Dan worden de annuleringskosten volledig vergoed conform de voorwaarden. Mits het niet hebben van het vaccin buiten uw schuld was en de verplichting van het hebben van de inenting onvoorzien was op het moment dat u de verzekering afsloot.

Heeft u onze annuleringsverzekering met de Allrisk annuleringsdekking? En heeft u uw reis geannuleerd vanwege het niet hebben van een verplichte inenting voor uw reis? En is het niet hebben van deze inenting buiten uw schuld en was dit onvoorzien op het moment dat u de verzekering afsloot? Dan is er sprake van een verzekerde situatie en kunt u maximaal 75% van uw annuleringskosten vergoed krijgen op uw annuleringsverzekering.

Er is 1 uitzondering. Heeft u om medische redenen niet de inenting gekregen die verplicht is voor uw reisbestemming? Dan worden de annuleringskosten volledig vergoed conform de voorwaarden. Let op: Voor al deze gebeurtenissen geldt dat ze onvoorzien zijn, onverwacht moeten optreden tijdens de looptijd van deze dekking gebeuren (dit staat letterlijk in de voorwaarden). Is de gebeurtenis niet meer onvoorzien of onverwachts of is deze voor het aangaan van de dekking al bekend? Dan is er geen recht op schadevergoeding.

Is er dekking op de annuleringsverzekering als ik thuis in quarantaine moet blijven en niet op reis mag omdat ik in aanraking ben geweest met iemand met het virus?

Als u zelf niet ziek bent, dan is er geen dekking op de standaard annuleringsverzekering en de garantie annuleringsverzekering. Als u of uw reisgenoot niet zelf ziek zijn en u heeft een Allrisk-annuleringsdekking dan is er wel recht op een vergoeding van de annuleringskosten. Hiervoor geldt een eigen risico van 25%.

Ik heb een voucher gekregen van de reisorganisatie, maar ik kan niet op reis en de voucher niet gebruiken. Kan ik dit claimen op de (allrisk) annuleringsverzekering?

Uw annuleringsverzekering biedt alleen dekking als u zelf de reis heeft moeten annuleren en als er sprake is van een verzekerde gebeurtenis. De reis is in dit geval al geannuleerd door de reisorganisatie. Hiervoor heeft u een voucher ontvangen die een geldbedrag vertegenwoordigd. Er is daardoor geen reis meer om te annuleren. Heeft u vragen over uw voucher? Dan adviseren we u contact op te nemen met uw reisorganisatie.

Bron: De Europeesche, 28 januari 2021

 
 
 
 

Tip een vriend

 

Bel mij terug

Ik wil graag Informatie over:

Ik wil graag gedurende de volgende tijden gebeld worden: