15 dagen Midden Spanje

Heeft u een vraag of wilt u graag advies op maat, laat het ons weten!

Bel mij terug Stuur een mail

Midden-Spanje reis in 14 dagen

Ardanza heeft  in 2010 voor ons een reis naar Andalusië georganiseerd waar we ontzettend van genoten hebben. Daarom besloten we vorig jaar de fly drive rond Madrid opnieuw bij hen te boeken.
Op 6 mei jl. reden we met onze huurauto van Madrid  naar Espirdo, een klein, pittoresk dorpje vlakbij Segovia. We logeerden in La Casona de Posada bij Juan en Carmen, die ons gastvrij ontvingen. Het authentiek Spaans ingerichte appartement zag er schitterend uit.

’s Avonds om 20.30 uur (1e mogelijkheid om te eten) serveerde Juan ons diner. Blokjes spinazie met paprikasaus, gefrituurd kalfsvlees met rozijnen en sla. Daarna crêpe, gevuld met koffiecreme en geflambeerd met rum. Alles heel smakelijk.

De volgende dag naar Segovia, na een heerlijk ontbijt om 9.30 uur. We moesten erg wennen aan deze late Spaanse tijden. Juan legde ons uit hoe te rijden, waar te parkeren en wat te zien. Segovia is een mooie stad. Veel pleinen, kerken, terrassen. Ligt prachtig in het landschap en ademt een rustige sfeer. Als lunch genoten we van de plaatselijke lekkernij: geroosterd speenvarken. ’s Middags  reden we naar Pedraza de la Sierra; dorp met een typisch Spaans plein, geschikt voor filmopnames. Deed ons ook denken aan Chinchon, een dorpje onder Madrid waar de Spaanse anijsdrank vandaan komt.

Woensdag bezochten we Avila, stad omsloten door een 2,5 km lange muur, 88 torens, zes toegangspoorten en 2.500 kantelen. We namen de tuktuk en lieten ons langs alle kerken rijden. Bij de heuvel met de vier zuilen hadden we een prachtig uitzicht over de stad. Bij de lunch werden we begeleid door gezang en gitaarspel van een prachtig geklede troubadour.

Hemelvaartsdag wordt niet gevierd in Spanje. Het kasteel van San Il-de-Fonso La Granja was dus open. Vooral de tuin met de watervallen was indrukwekkend. Door de bergen van de Sierra de Guadarrama (1800 meter hoog) via een prachtige weg reden we naar het klooster van San Lorenzo de El Escorial. Lekker lunchen in de serre van een statig hotel. Menuutje van € 10,- pp: 2 gerechten, fles water, karafje wijn en koffie. Voor ons Nederlanders een feest! Klooster indrukwekkend, veel schilderijen, weinig authentiek kloosterleven.

Na een dag rust gingen we zaterdag op weg naar Villardiegua de la Ribera, voorbij Zamorra, aan de grens met Portugal. Mooie landschappen, prachtig weer. Even voor Villardiegua bleek een brug opgebroken te zijn en moesten we een uur omrijden! Vriendelijke ontvangst in Posada Vilardiega, leuk appartement met dakterras. ‘s Morgens konden we kiezen uit een Engels of een Spaans ontbijt.

De volgende dag maakten we een tocht naar Fermoselle, een oeroud dorp, waar alle dorpsgenoten op weg gingen naar de kerk. Daarna naar Miranda do Douro in Portugal. We maakten een boottocht op de rivier, zagen mooie rotsen, maar geen otters en geen zwarte ooievaars die hier volgens de folder wel leven. Na afloop proefden we witte en rode port en werden nog getrakteerd op een adelaarsshow. We hadden nog nooit witte port gedronken, maar dat is lekker… Was weer een heerlijk dag! Morgen via Zamorra naar Salamanca.

Zamorra is een mooie, rustige stad, maar voor ons niet zo bijzonder, dus op naar Salamanca. Prachtige stad met paleizen, musea, kathedralen, kerken en niet te vergeten het Plaza Mayor. We slenterden door de stad, genoten van het prachtige weer, de terrassen en de mensen.

Donderdag naar Madrid. Mooie tocht, doodstille wegen. In Madrid brachten we de koffers naar het hotel en gingen daarna op pad om de auto bij station Atocha in te leveren. Lang leve de navigatie, anders hadden we het nooit gevonden. Maar Atocha is gigantisch groot en de wegen er omheen talrijk. Gelukkig wees de man van het benzinestation ons de weg. ’s Middags verkenden we de omgeving van ons hotel, dat lekker centraal lag.

Naar museum Thijssen-Bornemisza. Prachtige zalen, mooie collectie (schilderijen en lijsten). Het was bar koud voor de tijd van het jaar in Madrid: 8 graden! In de middag ging het regenen, daalde de temperatuur naar 4 graden en besloten we een warme city-tour te maken. De enige vrije plaatsen in de dubbeldekker waren boven, maar daar was een plastic dak en geen zijkanten, dus natte stoelen. Het was niet echt comfortabel dus stapten we na vijf minuten uit en gingen naar ons warme hotel. Later in de middag deden we een nieuwe poging in een warme bus en genoten van het statige Madrid. De stad maakte zich op voor de voetbalwedstrijd tussen Real Madrid en Atletico Madrid.

Zaterdag bezochten we museum Reina Sofia. Het was druk omdat het museumweekend was en dus gratis toegang. Ook was er een Dali tentoonstelling. Om 11.00 uur waren  we binnen en konden om 12.30 uur naar Dali. In dit museum waren we ooit eerder, maar nu was het  voor ons bijna onherkenbaar door de nieuwe vleugels die zijn aangebouwd. Bij Dali keken we ruim een uur naar een film over zijn leven. Groot kunstenaar, maar totaal geschift. Prettig gestoord zou je ook kunnen zeggen.

Zondag, laatste vakantiedag. We pakten onze koffers, checkten uit en reisden met drie verschillende metro’s naar het vliegveld. Prima te doen en veel goedkoper dan een taxi. Thuis genieten we na van een heerlijke vakantie en zijn we blij dat we ook dit jaar weer gebruik hebben gemaakt van de ervaring en perfecte service van Ardanza. Anne, Arco en Ellen bedankt!

29 augustus 2013

Dolf Goudart en Netty de Vries,
Voorburg

Tip een vriend

Bel mij terug

Ik wil graag Informatie over:

Ik wil graag gedurende de volgende tijden gebeld worden: