Noord-Portugal mei 2016

Heeft u een vraag of wilt u graag advies op maat, laat het ons weten!

Bel mij terug Stuur een mail

14 daagse rondreis op Maat door Noord Portugal

Jaren geleden lazen wij van Gerrit Komrij zijn boek “Achter de bergen”. Dat maakte ons toen al nieuwsgierig naar Noord-Portugal. Afgelopen mei kwam het er van om met onze vrienden van Ardanza een reisplan op te stellen voor een rondreis door deze streek. Wij gaven aan waar we graag naar toe wilden, zij verrijkten dat met hun geweldige overnachtingsadressen. Met Ardanza hadden we al eerder ervaring opgedaan, dus daar hadden we alle vertrouwen in en dat is niet beschaamd. Inmiddels waren we beiden uitgewerkt, dus er hoefde geen verlofkaarten meer ingevuld te worden. Wij wilden perse naar Porto en zuidelijker naar de omgeving van Coimbra en uiteindelijk ook naar Bragança. In die omgeving was Ardanza wel bezig met een overnachtingsadres, maar omdat dat niet helemaal spontaan ging en de heen- en terugreis 6 uur in beslag zou nemen, hebben we die hoek van Portugal overgeslagen. Er zou overigens ook niet veel te beleven zijn. We kozen er voor om als laatste in San Bento te overnachten en daar de omgeving te verkennen.

Porto

De eerste twee dagen in Porto waren qua weer geweldig, stralende zon en een stad met een vriendelijke, warme sfeer. Ook een perfect hotel, het Pestana Porto Hotel. Wat een feest om daar te logeren. Met uitzicht op de Douro, de Ponte Luis I en de porthuizen. Bij Sandeman, die we wel kennen van de sherry, hebben we best een paar uur doorgebracht op hun sfeervolle terras, waar zwoele muziek werd gedraaid en waar we heerlijke glaasjes witte port hebben weggenipt. De highlights van Portugal staan in alle reisboeken, dus laat dat hier maar zitten. Helaas werd na twee dagen het weer bijna “Hollands”; veel bewolking, mist en regen.

Serra da Estrela

Vervolgens gingen we naar Aldeia das Dez (het dorp van de tien). Er woonden hier ooit tien families, vandaar deze naam. We overnachtten er in een Rurale Quinta. Het hotel is gevestigd in een authentiek Portugees huis, dat volledig is gerestaureerd en heel smaakvol ingericht door Fir en Frenkel. Door het slechte weer zijn we een dag “thuis” gebleven in dit hotel, waar de open haarden de hele dag door brandend werden gehouden. Geweldige sfeer waarbij we lekker hebben gelezen, maar helaas geen gebruik hebben kunnen maken van de tuin met de vele terrassen en het zwembad. Ook werd er heerlijk gekookt, dus elke avond lekker “thuis” gegeten. Vanuit hier hebben we Coimbra bezocht. Mooie stad, waar de eindfeesten van de studenten op dat moment werden gevierd. Een heel bijzondere beleving. Van hieruit gingen we ook naar Piodao, een dorp geheel uit leisteen opgetrokken. Door de regen glom het dorp geweldig. “Elk nadeel heb ze voordeel..” zou een bekende voetballer gezegd hebben.

Peneda-Geres

Inmiddels waren we aan ons derde overnachtingsadres toe. De Pousada do Bento in San Bento is een oud jachtkasteel, sfeervol ingericht en met een prima keuken. Van het uitzicht hebben we door de mist en laaghangende bewolking helaas weinig gezien. Maar ga er maar van uit dat dit indrukwekkend zou zijn geweest. Van hieruit bezochten we Braga, het National Park Peneda Geres en Guimaraes. Ondanks het weer hebben we een geweldige tijd gehad in Noord-Portugal en hebben we in 14 dagen ruim 2000 km gereden met onze huurauto.

Dank lieve vrienden van Ardanza, het was opnieuw een feest om met jullie op reis te zijn.

Veel liefs, Netty en Dolf
Voorburg 20 oktober 2016

Tip een vriend

Bel mij terug

Ik wil graag Informatie over:

Ik wil graag gedurende de volgende tijden gebeld worden: