Wandelen op het randje van Europa

Het is zondag 17 december 2017. In het dorp schallen de traditionele kerstliederen de woonkamer in. De luidsprekers aan weerszijden van ons huis ‘full blast’.  Beter dus om maar even op stap te gaan. Dochter wilde graag gaan schaatsen en dan ook nog shoppen voor een nieuwe jas maar om op deze prachtige dag naar Jerez en het winkelcentrum te rijden, waar iedereen nu kerstinkopen aan het doen was… ‘Hè nee’, huiverden manlief en ik.

Zullen we gaan wandelen? ‘Is goed’ stemden de kinderen toe.

Aldus geschiede. Boterhammen en water mee en op pad. Richting Bolonia. Maar vandaag niet naar het prachtige strand met haar hoge zandduinen en de Romeinse opgravingen op het strand of de merkwaardig uitgesleten rotsen in het water die de natuurlijke baden van ‘Baños de Claudia’ vormen. Nee. Nog vóór Bolonia op de CA 8202, na circa 2 km de afslag naar links richting hte gehuchtje Betis (nauwelijks aangegeven) en enkele kilometers over een niet al te beste smalle, slingerende asfaltweg (rustig aan met je huurautootje..) naar boven tot je bij een verzameling huisjes komt en een parkeerplaats helemaal bovenaan. Hier al is het uitzicht adembenemend: De Serra de Fates en Facinas tegenover je, rechts Tarifa, het strand van Valdevaqueros met de kitesurfers, aan de overkant van de oceaan Afrika, met de Jebel Musa als hoogste top.

De wandeling begint een stukje terug, linksaf bij een bordje richting de rotsformaties “Tajo del Búho o Canuto del Arca’. Hier ga je omhoog, hou rechts aan, je loopt dan links van de rotsen van Bordillos, Arapiles en een stuk wat bekend staat als Mosaico, geliefd gebied bij klimmers. Je loopt helemaal naar boven, wel even een klimmetje maar prima te doen. Soms zie je duidelijk een pad, soms wat minder. Om je heen grazen koeien. Bovenaan moet je door een hek en dan: WOW! De oceaan en Bolonia aan de voeten. Ook nu weer cirkelen gieren boven en onder ons. Wat een spectaculair gezicht! Ben gek op die grote vogels, die herken ik tenminste. Voor de rest kan ik nog geen duif van een zeemeeuw onderscheiden met m’n -12.

Wij zoeken een plekje in de zon om onze broodjes op te eten. Nu ben je op circa een kwart van de route. Volg het (niet aangegeven) pad langs rotsen, door de bossen, met steeds de oceaan rechts van je. Soms even zoeken maar je kunt niet verdwalen. Als je het bos uitkomt zie je de oceaan en Tarifa weer liggen. En Afrika. Weer een geweldig uitzicht! Het – nu bredere – zandpad gaat naar beneden en de bocht om naar links. Op een gegeven moment zie je een bord naar “el Tesoro’ een superleuk restaurant met een terras met fraai uitzicht maar alleen in het seizoen geopend (Semana Santa tot oktober). Volg dit pad een klein stukje omhoog maar dan de afslag naar rechts, naar beneden. Rechts van je wat vakantiehuizen waarvan je wou dat jij daar woonde. De natuur, de bergen, het uitzicht op de oceaan, de stilte… zucht….
En dan kom je na een kwartiertje weer terug bij de parkeerplaats. Je kunt dezelfde weg weer de berg af, maar ook naar rechts. Je komt dan vanzelf weer bij de N340.

Praktisch

• Naam van de wandeling Loma de San Bartolomé
  • Afstand: 5,5 km.
  • Duur: circa 2,5 uur (maar neem je tijd want het is een prachtige route)
  • Hoogste punt: 440 m.
  • Hoogteverschil: circa 150 meter
  • Niveau: gemakkelijk tot gemiddeld, in het begin een klein klimmetje maar verder prima te doen.
  • Hoe er te komen: Vanuit Vejer de la Frontera ben je ongeveer 35 minuten onderweg naar het startpunt, het gehuchtje Betis, bij Bolonia. Vanaf de CA 8202 sla je na ongeveer 2 km af naar links, een smalle asfaltweg omhoog. Slecht onderhouden weg dus rustig aan! Helemaal bovenaan is een parkeerplaats links – ruimte voor circa 6 auto’s. Zet je auto hier neer en loop een klein stukje terug tot je aan je linkerhand het pad omhoog ziet met de pijl naar het klimgebied ‘Tajo del Búho o Canuto del Arca.
  • Zie verder de tekst hierboven.
  • Op mijn I-phone: aantal stappen: 9.250, 75 verdiepingen
  • Beste periode om te lopen; hele jaar door bij droog weer, zomermaanden overdag wellicht te heet dus ga dan heel vroeg op pad!

Ja, ik wil hier ook naar toe!

Ardanza brengt je naar de Costa de la Luz in de volgende arrangementen: