Met de trein van en naar Andalusië, Spanje

Van Cádiz naar Utrecht en terug, 85,5 uur onderweg

Ik was het al heel lang van plan maar het kwam er nooit van; helemaal met de trein vanuit het zuiden van Andalusië naar Nederland reizen. Maar nu ging het er toch van komen. Ik ging mijn dochter opzoeken in Utrecht en ik maakte er een ‘railtrip’ van!

Ik had er allerlei romantische beelden bij, zag mezelf al helemaal zitten, mijmerend uit het raam het voorbijglijdende landschap beschouwend, heimelijk mijn medepassagiers opnemend, me afvragen waar ze vandaan kwamen, waar ze heen gingen, wat hun verhaal was. Urenlang een boek lezen, door de trein lopen op weg naar de restauratie voor een kopje koffie en een praatje, helemaal leuk toch?

Dus ik heb mijn kaartjes geboekt, mijn koffer gepakt en ben op een zonnige 1 november uit ons kleine dorpje aan de Atlantische oceaan vertrokken. Man en honden gedag geknuffeld en daar ging ik. Ik vond het allemaal reuze spannend!

Per trein van en naar het uiterste zuiden van Spanje

Vanaf Cádiz is 2.320 kilometer naar Utrecht. Om deze afstand te overbruggen moest ik 5 keer overstappen en rekening houden met minimaal 30 uur onderweg, enkele reis. Ik vertel je hieronder hoe mijn treinreis gegaan is. Onderaan de pagina krijg je tips hoe kaartjes te boeken en wat het kost.

Logboek van mijn reis

Woensdag 1 november, Cádiz, 18:00 uur
Omdat ik morgenochtend al vroeg uit Cádiz vertrek ben ik vandaag alvast naar de stad gegaan, vanwaar wij wonen is dat een klein uurtje rijden en Arco heeft me gebracht. Het is vandaag ‘Día de todos los Santos’ – Allerheiligen en een feestdag. Het is verrukkelijk weer en de terrasjes en op ‘La Caleta, het stadsstrand van Cádiz, is het gezellig druk. Een perfect begin van mijn reis! Ik logeer in een van onze ‘Ardanza hotels in Cádiz, op 6 minuten lopen van het treinstation. Ideaal.

Donderdag 2 november, Cádiz, 06:35 uur
“Lift off’! Ik zit! Mijn eerste traject is van Cádiz naar Madrid. Het eerste gedeelte tot Sevilla is een stoptrein, met stops in San Fernando, El Puerto de Santa Maria en Jerez de la Frontera. Na Sevilla stoppen we alleen nog in Córdoba en Ciudad real in Castilla La Mancha. Op het station in Cádiz was het heel stil en er waren niet heel veel passagiers. De trein zit echter al gauw behoorlijk vol. Het is ‘on-Spaans’ rustig in de trein, maar het is dan ook nog vroeg. Op de dame aan de andere kant van het gangpad na, die het Spaans volkslied als ringtone heeft. En die gaat een aantal keren keihard af. Ik schrik me een hoedje..

Donderdag 2 november, Madrid Atocha, 13:00 uur. 
Prachtig hè, het Atocha station in Madrid?! (op de foto hieronder) Het is onwijs groot en beslaat meerdere gebouwen. ‘Llegadas’ –aankomst – is een ander gebouw dan ‘Salidas’ – vertrek. Ik maakte de fout door de stroom reizigers te volgen die via de roltrap omhoog gingen naar de uitgang en moest toen twee keer oversteken (in de stromende regen) om in de vertrekhal te komen, best nog even een stukje lopen. Je kunt dus ook beneden het perron helemaal aflopen en binnen doorsteken naar het andere gebouw, maar dat ontdekte ik pas veel later. Alle treinen vertrekken dus vanuit dit oude gebouw wat je ziet op de foto. De perrons zijn over twee verdiepingen verdeeld dus check even goed of je op ‘1e’ of ‘baja’ beneden, moet zijn.

Een station met een topische tuin met 300 schildpadjes

Schitterend is de tropische tuin van het station, ingewijd in 1992, met enorme palmen en varens, meer dan 500 verschillende planten. Er is ook een vijver in de tuin en tot voor kort woonden hier meer dan 300 schildpadden! De eerste generatie schildpadjes werden hier achtergelaten door bezoekers en in deze gunstige leefomstandigheden hebben die zich razendsnel vermenigvuldigd (nou ja, op z’n ‘schildpads’ natuurlijk..) Sinds kort zijn ze naar een veilige plek verhuisd, naar het Centro de Fauna Kuna Ibérico.

In Madrid was het grijs en nat toen ik aankwam maar nu klaarde het even op! Ik had twee uur om over te stappen dus ben een blokje om het stadion gelopen. Daar ontdekt ik een tweedehands boekwinkeltje waar ik twee boekjes met Spaanse liefdesgedichten kocht voor mijn dochter, die verliefd is… Er waren hier ook veel Engelse pockets dus ik zal de tip ook in de Ardanza draaiboeken zetten!

Donderdag 2 november, Barcelona, 16:30 uur. 
Inmiddels ben ik al in Barcelona! We stoppen hier wel, maar ik hoef niet over te stappen, dat is pas straks in Frankrijk, in Béziers. De reis ging heel voorspoedig vandaag. Ik had nogal slecht geslapen afgelopen nacht dus heb af en toe heerlijk zitten dommelen. Tot Madrid zat een zwaar geparfumeerde dame naast me. Daar kreeg ik hoofdpijn van dus heb ik me grotendeels opgehouden in de restauratiewagen. Staande aan de bar heb ik lekker ontbeten met een typisch Spaans ontbijt van koffie, jus d’orange en ‘pan con tomate’. De barman kwam uit Asturias en toen ik verheugd meldde dat het een van mijn favoriete regio’s was kreeg ik een brede glimlach en extra tomaat voor op mijn broodje.

Deze trein heeft Marseille als eindstation en er zitten veel Fransen aan boord, ook leuk, weer eens een andere taal! Ik heb twee stoelen voor mij alleen, wat heerlijk. Eigenlijk zat ik ergens anders. Toen werd er een dreinende peuter naast met neergezet en ik bereidde me voor op een onrustige rit. Na 5 minuten al kwam de vader vragen of ik met hem wilde ruilen, hij had een stoel aan het raam aan de andere kant van de wagon. Dankbaar heb ik gebruik gemaakt van zijn aanbod.

Ik ben nu 10 uur onderweg en moet nog 18,5 uur…

In mijn ondergoed op het perron bij 9 graden

Donderdag 2 november, Béziers, Zuid-Frankrijk, 21:09 uur
Op het station van Béziers heb ik net 40 minuten op een winderig perron staan te kleumen (het was maar 9 graden!) De trein naar Toulouse was vertraagd. Wellicht heeft het te maken met het noodweer in het noordwesten van Frankrijk dat alles wat vertraagd is? Mijn zus die in Frankrijk woont waarschuwde me al voor storm en verschrikkelijk veel water. Nu moet ik mij straks in Toulouse haasten om de nachttrein naar Parijs te halen!

Het was koud in Frankrijk en ik wilde m’n warme joggingbroek aan doen maar er waren geen wc’s dus ik zocht een stil hoekje buiten en heb me daar omgekleed. Dat was wel even schrikken voor mijn blote benen, gisterochtend lagen ze nog te zonnen in de tuin bij 25 graden! De trein naar Toulouse zit helemaal vol. Met Fransen. Naast me komt een lange, knappe jongen zitten. Altijd leuk.

Donderdag 2 november van Toulouse naar Parijs, 22:51 uur. 
Ik deel een slaapcoupé met 5 andere dames. Aan beide kanten van een nauwe doorgang zijn drie smalle bedden boven elkaar. Op elk matras ligt een in plastic verpakt kussen en een soort slaapzak. Aan de wand een pakketje met een slaapmasker, oordopjes, een flesje water en een soort pepermuntje wat je tanden reinigt. Keurig verzorgd. Ik ben nu echt terug in de tijd.

De laatste keer dat ik in een slaapcoupe reisde was tijdens een Interrail vakantie toen ik nog studeerde, 40 jaar geleden… Er lijkt niet veel veranderd aan de trein zelf. Mijn coupé-genotes en ik wisselen weinig woorden maar dat geeft niks. De sfeer is bijna intiem, vertrouwd. We doen de lampjes uit. Het is hier heerlijk warm. Ik lig. Ik heb een glaasje rode wijn op. Ik ben moe&tevreden. Om 6 uur krijgen we ontbijt…. Welterusten!

Horizontale gymnastiek in de slaapcoupé

Vrijdag 3 november, bijna in Parijs, 06:20 uur
Goedemorgen Frankrijk! Om kwart over vijf kwam een vriendelijke Franse conductrice fluisterend informeren of alles in orde was in onze slaapcoupé. Een nieuwe dag! Ik heb toch zeker 4 uur geslapen, fijn! In het begin was het heel erg warm en lag ik in mijn hemdje (en die joggingbroek natuurlijk), maar later werd het kouder en heb ik nog een T-shirt aangedaan. Je moet wel redelijk lenig zijn want alle bewegingen dienen zo goed als horizontaal uitgevoerd te worden hier in zo’n stapelbed.

Ik lig in het midden. Dat is prima, als ik eruit val is het niet ver. Om 6 uur wordt er omgeroepen dat we kunnen ontbijten, jippie! In een kast aan het einde van mijn wagon staat een dame met oploskoffie en voorverpakte ‘brioches’. Het lijkt een krentenbol maar het zijn stukjes chocolade. € 4,40 samen. Ik had begrepen dat het ontbijt inbegrepen was maar vind alles prima want mijn diner gisteravond was een minizakje doritos en een handjevol cashewnoten.

Vrijdag 3 november, Parijs, Gare du Nord, 07:00 uur
Gare du Nord is een enorm treinstation met een prachtige gevel. En het was er druk maar niet overdreven. Een paar meter voor me in de rij staat een meneer die sprekend op Bill Gates lijkt. Maar ik ben best kippig dus ik twijfel of het hem is… In de trein had ik mijn eyeliner nog even bijgewerkt en m’n neus gepoederd. Dat blijft niet onopgemerkt. ‘Vous est très belle‘ zegt de koffiemeneer op het station wanneer ik hem met een glimlach ‘bonjour’ wens en 9 euro afreken voor een broodje tandoori kip. (Voor later dan, 7 uur is wat vroeg voor Indiaas eten). Ik ben van Gare du Austerlitz naar Gare du Nord gegaan met de taxi. Omdat het nog donker was én spitsuur en ik gewoon een beetje lui ben. Dat koste € 23,00

Vrijdag 3 november, 07:45 uur: We kunnen boarden!
De Eurostar/Thalys naar Rotterdam, mijn laatste traject. Ik heb wagon 16 en ben voor mijn gevoel al halverwege Brussel gelopen als ik eindelijk mijn plekje gevonden heb. Ik heb wéér mazzel want ik heb twee stoelen voor mij alleen. Ik ben inmiddels wel echt behoorlijk moe en verheug me op een siestaatje bij mijn zus. Ik troost me met mijn broodje Tandoori kip.

Zaterdag 4 november, Rotterdam – Utrecht, 14:00 uur 
Inmiddels ben ik onderweg naar Utrecht vanuit Rotterdam. Ik heb een nachtje bij mijn zus geslapen, dat was heerlijk even bijkomen, dankjewel Nynke en Richard! De intercity zit helemaal vol en ik sta met mijn koffer in het halletje. Dát vind ik wel een voordeel van reizen met de trein in Spanje. Je boekt een stoel. Er zijn geen staplaatsen. Dat heeft natuurlijk ook nadelen want er kunnen minder mensen in de trein. Met de hele korte afstanden hier in Nederland is staan niet erg maar 45 minuten vind ik best lang! Er zitten wat jongelui op het bankje maar ik zie er waarschijnlijk niet oud&fragiel genoeg uit om voor op te staan!
Update: vanaf Gouda kon ‘t ouwe wijf zitten! 😉

De terugreis. Van Utrecht naar Cádiz, Andalusië

Zondag 12 november, Utrecht, 09:00 uur 
Ik heb een heerlijke week in Utrecht gehad! Het weer viel niet mee want veel regen en ook best koud maar ik heb heel veel leuke dingen gedaan, een mooi concert in Tivoli Vredenburg, toen mijn dochter moest werken achter de bar, 3 keer naar het filmhuis, uit eten, beetje winkelen, uitrusten… Ik vind het afscheid lastig maar gelukkig komt ze op nieuwjaarsdag alweer naar Spanje. Ik neem mij voor om het komende jaar vaker naar Nederland te gaan.

Ik reis van Utrecht naar Rotterdam waar om 10:58 de Eurostar vertrekt naar Parijs. Hij komt iets te laat aan en staat net buiten Rotterdam behoorlijk lang stil vanwege een defecte trein vóór ons op het spoor. Hmmm. Dit moet niet al te lang duren want anders mis ik mijn aansluiting in Parijs. Ik hoop het beste ervan want ik heb mij erg verheugd op twee nachtjes in Barcelona en morgen met mijn twee schoonzussen naar de Sagrada Familia!

Onverwacht oponthoud en met twee bodyguards in de lift

Maar nee, op een rit van nog geen 3 uur hebben we meer dan een uur vertraging. Dat gaat dus nooit meer lukken! Getsie. Wat nu. Is er nog een trein later vandaag? Hoe ver kan ik komen? Ik heb een hotel geboekt in Barcelona. Dat geld ben ik dus mooi kwijt. Ik spreek de ‘treinmanager’ aan – vroeger heette dat gewoon een conducteur – Ik leg mijn situatie voor en vraag hoe zij dat gaan oplossen. Hij ging informeren. Nee. Er waren geen andere treinen naar Barcelona vandaag. Er zou een hotel voor mij geboekt worden en ik zou de trein van morgenmiddag krijgen. Inmiddels had Arco gezien dat er ook een vroegere trein naar Barcelona was dus het eerste wat ik straks ga doen kijken of daar nog plek is!

Zondag 12 november, Parijs Gare du Nord, 15:00 uur
Aangekomen in Parijs was het verschrikkelijk druk op Gare du Nord en waren er heel veel geüniformeerde gezagsdragers op de been. Ik deelde een lift met een tweetal zwaarbewapende bomen van kerels, schonk hen een stralende glimlach en waande me een klein moment Whitney Houston in “the bodyguard’… Er was deze zondag een hele grote manifestatie tegen antisemitisme wat de kop opsteekt in Frankrijk op initiatie van de voorzitter van de Franse Assemblée. Er liepen 180.000 mensen mee, las ik later.

Op Gare du Nord ging ik eerst langs het kantoor van Eurostar op het station of zij mijn treinkaartje konden omboeken naar de ochtendtrein. ‘Nee, dat moet u regelen bij het kantoor van de SNCF op Gare de Lyon’ vertelde de aardige jongedame met hele lange, prachtig gelakte nagels. Maar ze stempelde wel mijn ticket af met ‘Retarde/Delay’ en schreef het vriendelijke verzoek om mij om te boeken.

Met de metro naar mijn hotel leek me nu niet zo’n prettig idee, met die drukte. Dus maar een taxi. De eerste chauffeur vroeg 100 euro voor het ritje. Vanwege de manifestatie moet hij omrijden zei hij. Dat zou allemaal wel maar dat vond ik wel wat gortig. De chauffeur achter in de rij vroeg € 70,-. Nou toe dan maar. Het moest wel cash en vriendelijk begeleidde hij me naar een pinautomaat aan de overkant van de drukke weg.

Het mooiste straatje van Parijs in de regen

Vijftien minuten later was ik in mijn hotel vlakbij Gare du Lyon. Beetje saai en onpersoonlijk hotel, het Bel Oranger. Niet echt ‘Ardanza’ maar het moest maar… Al was dit natuurlijk keurig geregeld door Eurostar, toch was ik behoorlijk teleurgesteld over deze vertraging en ben sjacherijnig in de miezerige regen naar Gare du Lyon gelopen om mijn treinkaartje om te wisselen. Op de terugweg ontdekte ik een ontzettend pittoresk straatje met pastelkleurige huizen en weelderige planten. Rue Crémieux. Plaatje. Parijs is natuurlijk ook best een mooie stad.

Maandag 13 november, Parijs – Barcelona,  Gare de Lyon (09:42 uur vertrek)
Bonjour lieve mensen! Vandaag: Parijs- Barcelona. Een reis van 6 uur in de TGV. Ik heb gister in Parijs linzensoep gegeten en een wijntje gedronken in een vegetarisch restaurantje, en ben daarna nog even richting de Seine gelopen. Maar het was donker, nat en druk en ik ben dus maar vroeg gaan slapen. Vanochtend vroeg was er een prima ontbijt in het hotel en ik ben daarna op mijn gemak naar het statige station gelopen. Er heerste een bedrijvige drukte op deze maandagochtend. Wat zijn die stations in grote steden toch enorm! Ook Gare de Lyon heeft meerdere hallen maar alles staat heel duidelijk aangegeven.

Een ‘loveseat’ en Chanel n°5

De trein van de SNCF, ‘Société Nationale des Chemins de fer Français” naar Barcelona is heel erg lang en heel vol. Ik moest een enorm eind lopen voordat ik bij wagon 11 was. Maar ik ben er! En ik zit verrukkelijk! 1e klas! Een ‘loveseat’ voor mij alleen. Ik zit in de rijrichting. Parijs is grijs en nat maar hier is het zalig warm. Ik ben blij dat ik me gedoucht heb, mijn nette broek aangetrokken en net in de parfumerie op het station nog wat Chanel n°5 opgedaan heb! Barcelona, ik kom eraan!

Maandag 13 november Zuid Frankrijk, 15:10 uur 
Ik ben voorbij Perpignan en zie de Pyreneeën vóór me opdoemen dus bijna in Spanje! Zojuist reden we door een prachtig moerasgebied met talloze watervogels. De ramen van de trein zijn niet al te schoon maar ik kon toch wat mooie plaatjes schieten. Op mijn mobiel komen prachtige beelden binnen van de Sagrada Familia in Barcelona waar mijn beide schoonzussen Linda en Margriet nu zijn. Ik had daar ook moeten zijn maar ga vanavond wat plaatjes maken van het verlichte monument.

Twee wagons verder is de bar waar een enorme rij staat en daar heb ik gezellige praatjes staan maken in een mengelmoes van Frans, Catalaans en Spaans. Als een heuse globetrotter. Na het lange wachten smaakte het broodje kip prima!

Op de terugweg naar mijn zitplaats XL ontdekte ik dat ik niet zomaar 1e klas zit maar in ‘Bussines Class Deluxe’. Ík had dat niet geboekt hoor. Dat heeft die vreselijk aardige meneer gister op Gare de Lyon voor me geregeld vermoed ik. Misschien had hij medelijden met mijn sippe gezicht of vond dat ik wel wat verwennerij kon gebruiken. Hoe dan ook. Ik stel mijn mening over de Fransen bij in hun voordeel.

Maandag 13 november, Barcelona – 18:00 uur
Ik ben een half uur geleden in mijn hotel aangekomen, ik had de metro genomen want voel me helemaal thuis in deze stad waar we 5 jaar lang vlakbij hebben gewoond. Ik zit op Plaça del Pi in de Barri Gòtic. Op 5 minuten lopen van mijn hotel de perfecte locatie voor ‘una caña’ na de lange reis vanaf Parijs! Precies hier, op dit exact zelfde plekje dronk ik 23 jaar geleden een koffietje en rookte ik een van mijn laatste sigaretten nadat ik een half uur eerder een test had gedaan die bevestigde dat ik zwanger was van mijn eerste kindje…

Straks neem ik de metro naar de Sagrada Familia en ga ik op het pleintje bij mijn hotel op een terrasje eten. Het is een zalige zwoele avond, het lijkt wel lente! Wat heerlijk om hier te zijn, de volgende keer blijf ik langer!

Ook naar Barcelona en Catalonië?

De Ardanza rondreis die perfect aansluit bij de treinreis naar Barcelona is de 15 daagse Cultuur&Natuur rondreis Catalonië, lees er hieronder alles over!

Rondreis Cultuur&Natuur Catalonië 15 dagen

Dinsdag 14 november; Barcelona – Madrid, 08:10 vertrek
Ik ben onderweg van Barcelona naar Madrid met Iryo, een particuliere ‘hogesnelheidsspoorwegexploitant’ (mooi woord voor scrabble!) en een nieuwe speler op de treinmarkt in Spanje. De treinen zijn modern en efficiënt, niet al te veel ruimte en ook geen overbodige fratsen zoals een stopcontact of voetensteun maar alles spiksplinternieuw. Ik heb weer geluk met twee stoelen voor mij alleen. Een vrolijke groep Portugese tieners babbelt zachtjes achter me.

Naast me, aan de andere kant van het gangpad zit een vrouw op iets luidere toon te praten met haar man. Een eindeloze, monotone stroom nasaal Catalaans. Ik probeer te verstaan waar ze het over heeft. Saai. Politiek. Het weer. Hij bromt af en toe wat terug. Ik buig naar voren om haar gezicht te zien, Ze is jong en best knap.

Door glooiende wijngaarden van Castilla La Mancha

Ik kijk uit het raam. Het is een heerlijk zonnige dag. We rijden door Castilla la Mancha en bij Calatayud passeren de uitgestrekte glooiende wijngaarden van deze regio met haar befaamde wijnen. De wijnranken kleuren schitterend rood en geel. Ik doe mijn oordopjes in en zoek troost bij Guy Garvey. Ik zet het volume hoog. Nog een klein uurtje tot Madrid. We hebben een half uur vertraging (tot nu toe) maar ik zou mijn aansluiting naar Cádiz moeten kunnen halen. ‘It’s all gonna be magnificent’

Dinsdag 14 november; Madrid, Atocha, 13:00 uur
In grijs en mistig Madrid moet ik mij haasten om mijn aansluiting te halen, ik wist toen nog niet wat ik nu weet over dat je ook binnendoor naar de vertrekhal kunt lopen. Maar het lukt! Ik zit in mijn laatste trein voor vandaag. Een Alvia van Renfe. Deze trein is minder luxe dan de vorige, en ruikt ook niet zo heel fris.

(Over fris gesproken: Over wc’s in de diverse treinen ben ik niet heel enthousiast. De ene is wat netter dan de andere maar wat mij betreft mogen ze er iemand naast zetten die je dan een euro betaalt zodat hij/zij deze elk half uur schoonmaakt, gewoon, zoals bij de HEMA…)

Ook deze trein heeft vertraging. En half uur ongeveer. Rond vijf uur kom ik aan in stralend zonnig Cádiz, San Fernando-Bahia Sur is het station waar Arco me al staat op te wachten. Ik ben moe. Ik heb zin om thuis te zijn en verheug me op de uitbundige begroeting van de hondjes zo meteen!

Praktisch: Hoe regel je de treinkaartjes

Er zijn natuurlijk meerdere manieren om je treinkaartjes te reserveren, zo is daar in Nederland bijvoorbeeld de Treinreiswinkel en de Interrail. Maar vanuit Spanje kwamen wij al vrij vlot terecht bij de Trainline app. Hier konden we onze zoekopdracht ingeven en kwamen er diverse suggesties voor routes. Mijn criterium was; prettige tijden, zo snel mogelijk en zo weinig mogelijk overstappen en overnachtingen.

Traject heenreis Cádiz – Utrecht

Zo kwam ik voor de heenreis uit op 5 trajecten. Met diverse aanbieders.

  • Cádiz – Madrid (RENFE)
  • Madrid – Béziers (RENFE-AVE)
  • Béziers – Toulouse (SNCF)
  • Toulouse – Parijs (SNCF met een slaapcoupé).
  • In Parijs overstappen van station Austerlitz naar Gare du Nord,
  • Parijs – Rotterdam (Eurostar)

Ik logeerde een nachtje in Rotterdam en reisde de dag erna naar Utrecht. Ik vertrok donderdag 2 november om 06:35 uur uit Cádiz en was op vrijdag 4 november om 11:00 uur in Rotterdam. In het totaal was ik 29.5 uur onderweg naar Rotterdam, mijn nacht in Cádiz niet meegerekend.

Terugweg traject Utrecht – Cádiz

Ik had deze als volgt gepland:

  • Utrecht – Rotterdam (NS)
  • Rotterdam – Parijs (Eurostar)
  • In Parijs overstappen van station Gare du Nord naar Gare de Lyon
  • Parijs – Barcelona (SNCF)
  • Barcelona – Madrid (Iryo)
  • Madrid – Cádiz (Renfe/Alvia)

Ik zou twee nachtjes in Barcelona blijven want ik wilde naar de Sagrada Familia. Maar dat liep anders, zoals je boven hebt gelezen. Ik vertrok zondag 11 november om 9:10 uur uit Utrecht en was op dinsdag 14 november om 17:00 uur in Cádiz. In het totaal was ik zo’n 56 uur onderweg, met een nacht in Parijs en een nacht in Barcelona.

Wat kost dat nou, zo’n retourtje Spanje-Nederland met de trein?

Er zijn allerlei combinaties van aanbieders mogelijk en ik heb niet de allergoedkoopste tickets gekozen want dan moest ik vaker overstappen, had ik ongunstige overstaptijden of moest ik onderweg vaker ergens overnachten, wat ook weer geld kost. Al met al kwamen de kosten voor dit treinretour op € 700,00. Daarbij opgeteld de twee overnachtingen in Barcelona, de kosten van eten en drinken onderweg en de taxi in Parijs van het ene naar het andere station (dit koste € 23,00 op de heenweg en € 70,00 op de terugweg)

Dus ik reken dat ik ruim € 1.000,00 kwijt was voor deze reis.

Wat vond ik er van, met de trein van Andalusië naar Nederland

Over het algemeen vond ik het een prettige ervaring, maar wel vermoeiender dan ik verwacht had. Het was fijn om van trein te wisselen na een aantal uren even buiten te zijn, frisse lucht op te snuiven, andere gezichten om je heen. Maar ik vond het sjouwen met mijn koffer door de diverse stations en het wegstouwen van de bagage ook vermoeiend. Net als het wachten. Ik had zelf geen overdreven lange overstaptijden maar heel comfortabel was het bijvoorbeeld absoluut niet op Béziers en Toulouse, waar vertragingen waren, geen enkele winkel of cafeetje open en koud!

Zou ik het weer doen, in mijn eentje met de trein door Europa?

Ik vond het alleen reizen helemaal prima en heb onderweg leuke gesprekken gehad en me nergens onveilig gevoeld. Ik had me comfortabel gekleed, een fijne sjaal bij me om een beetje in weg te kruipen, earpods, een boek, een tablet en favoriete Spotify playlists. Ik heb me geen minuut verveeld. Maar ik was niet heel fit toen ik op reis ging en dan ook nog bijna een nacht overslaan onderweg op de heenreis. Ik moest de eerste dagen in Nederland echt even bijkomen en terug in Cádiz ook, dat ga ik een volgende keer echt anders doen!

Waarom zou je met de trein reizen als je ook veel sneller en goedkoper met het vliegtuig kunt? 

Reizen met de trein is milieuvriendelijk, leuk en sympathiek. Het fijne van reizen met de trein is dat je in een redelijk relaxed tempo door een land reist en je een goede indruk krijgt van het landschap om je heen, niet vervuild door tankstations, bebouwing, industrie. (al brengt de sneltrein je natuurlijk niet naar piepkleine dorpjes en hoge bergtoppen). Dat je vrij kunt bewegen, af en toe je benen strekken, een koffietjes drinken in de restauratie en veel tijd hebt om een boek te lezen of gewoon wat uit het raam te mijmeren.

Reizen per trein is een van de milieuvriendelijkste manieren van reizen – ook al worden vliegtuigen ook steeds schoner –  en, als het allemaal goed gaat, comfortabel en efficiënt. Maar: Het is ook tijdrovend, redelijk kostbaar en vermoeiend. Zeker wanneer je reist om ergens te komen, en niet om het reizen zelf. Wanneer je op een Interrail vakantie gaat en overal een paar nachtjes blijft is dat heel iets anders dan wanneer je de trein pakt puur als transportmiddel.

Ik kon in Nederland even bijkomen maar stel dat ik daar meteen in drukke vergaderingen moest, of in het geval van Ardanza reizigers, vanaf het treinstation beginnen met een rondreis per huurauto.

Het reizen per trein in Spanje zelf

Reizen in Spanje zelf kan heel goed per trein, er zijn diverse aanbieders, naast de RENFE, de Spaanse NS, kun je nu ook reizen met hoge snelheidstreinen van Iryo en OUIGO. Van Barcelona naar Madrid was ik met Iryo 2,5 uur onderweg (de vertraging van 40 minuten niet meegerekend). Vertragingen zijn ook in Spanje aan de orde van de dag, net als in Nederland, dus hou rekening met ruime overstaptijd. In Spanje is reizen met de trein behoorlijk goed geregeld maar je moet op tijd boeken want de trein zit vaak vol vanwege de mogelijkheden die inwoners hebben om gratis hun vaste traject te reizen!

Dat doet onze zoon bijvoorbeeld ook, vanuit Sevilla, waar hij studeert, naar San Fernando. Premier Pedro Sanchez heeft onlangs zelfs aangekondigd dat hij het OV gratis wil maken voor alle jongeren, studenten en mensen met een laag inkomen. Een voordeel van reizen met de trein in Spanje is dat je altijd een stoel krijgt toegewezen. Je kunt niet een treinreis reserveren zonder stoel. Het nadeel is dat de treinen dan op gegeven moment echt vol zitten. Op tijd reserveren is dus belangrijk. Maar langer dan drie maanden tevoren kan dan helaas meestal niet. Dat maakt het weer heel lastig om je reis te plannen.

Ontwikkelingen qua treinreizen van Nederland naar Spanje en Portugal

De Eurosleeper naar Barcelona
Velen van ons zitten met smart te wachten op de Eurosleeper naar Barcelona! Deze zou er in 2024 zijn, maar concrete data zijn helaas nog niet bekend. Dán wordt het pas echt interessant om te reizen tussen Nederland en Spanje en is het ook voor Ardanza reizigers een stuk comfortabeler om met de trein te reizen. Je kunt dan vanuit Barcelona in 2,5 uur naar Madrid en verder, om ter plekke met een huurauto alle bijzondere plekken te ontdekken die Ardanza in haar rondreizen aanbied. Want, en dat blijft een nadeel van reizen met OV, je kunt gewoon niet in de prachtige natuurparken of in vele traditionele dorpjes komen zonder een huurauto.

En hoe zit het met reizen per trein naar Portugal?

Ik ben zelf 40 (!) jaar geleden met interrail vanuit Leeuwarden naar en door Portugal gereid dat ging via Salamanca, dat weet ik nog goed, een geweldige reis! Even rondneuzen leert me dat de treinreis van Amsterdam naar Lissabon minimaal 46 uur duurt. Er rijdt meestal ongeveer 1 trein per dag op deze route, die 1864 km beslaat. Je reist dan via Gare du Nord, Paris Gare de Lyon, Barcelona-Sants, Vigo (in Galicië) en Porto. Busverbindingen zijn er ook, die zijn sneller en goedkoper.

Mocht je tips hebben voor reizen per trein naar Portugal dan horen we het graag! Ook wanneer je opmerkingen, aanvullingen of vragen hebt naar aanleiding van dit artikel, laat het ons dan graag weten.

Staan Spanje en Portugal al op jouw verlanglijstje?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend reisvoorstel!

Vraag een reisvoorstel aan

 

 

17 reacties

  • Anet zegt:

    Heel leuk en interessant om te lezen je trein verhaal !

  • Stijn van den Broek zegt:

    Mooi verhaal Anne, Leandra en ik hebben het net samen zitten lezen. Een hele ervaring rijker weer.

  • elle eggels zegt:

    Wat een leuk verslag maar ook verwarrend (wel geestig beschreven) want ik heb/had het idee dat je met sneltreinen kon reizen. Daar heeft Spanje toch heel veel in geinvesteerd??? Niet dan? En dat het dan uiteindelijk zoveel kost.Tja??? Kies je dan voor duurzaamheid en milieuvriendelijkheid? Een retourtje met Ryanair is dan toch aantrekkelijker.
    Het was zeer interessant om te lezen. dank je wel
    elle

  • Leni zegt:

    Wat een zinvol en eerlijk verslag Anne, en goed om, ook als vakantieganger hierover te lezen en na te denken. Combinaties van reizen per trein en huren van een auto voor minder bereikbare plaatsen. Zo hebben jullie mij al eens per trein laten reizen van Sevilla, naar Cordoba en per bus naar Granada, denk ik op een leuke manier aan terug en de reis van Bilbao naar San Sebastiaan per trein was prachtig!
    Niet te vergelijken met de reis die jij beschrijft maar toch…

  • Annemaria zegt:

    Hallo Anne, wàt een verhaal, dankjewel om dit zo uitvoerig te delen! Persoonlijk zou ik het niet doen, alhoewel ik er best zin in heb maar het sleuren met bagage, overstappen, een rit missen, das voor mij te zwaar. Daarbij komt de toch wel hoge prijs, om dan uiteindelijk niet echt je eigen schema te kunnen volgen tijdens de reis omdat je gebonden bent aan de treinuren.
    Ik deed afgelopen jaar enkele keren met de wagen de rit van Antwerpen naar Zuid-Sardinië met auto en boot en spendeerde H/T 1050 € (+/- 1400 KM). Hierbij had ik dan wel het comfort van mijn eigen wagen en de vrijheid om zelf mijn traject te bepalen, wat ik precies hetzelfde zou doen als ik Spanje zou bezoeken. Hartelijke groet!

  • beheerder zegt:

    Hola Elle, dankjewel voor je berichtje. Ja, er zijn in Spanje heel veel sneltreinen, de AVE, en met Iryo en Ouigo ben je ook snel van de ene naar de andere stad. Barcelona – Madrid is een afstand van 700 km, met de auto minimaal 6 uur rijden, de sneltrein die ik nam doet er 2,5 uur over (als hij geen vertraging heeft) 😉 Madrid – Sevilla is ook een snelle verbinding! Liefs uit Cádiz!

  • beheerder zegt:

    Hallo Leni, Dankjewel voor je bericht, Ja, je hebt gelijk, een combinatie met vliegen, hier en daar de bus en trein is heel goed te doen in Spanje, en ook in Portugal. (NB: Het spoor langs de Douro is een van de mooiste trajecten in Europa, iets voor jou de volgende keer?) zonnige groet uit Cádiz, Anne & Arco

  • Gustaaf van Ditzhuijzen zegt:

    Leuk om jouw reisverslag te lezen. Wij reisden in 2021 per trein van Maastricht naar Sevilla voor €130 p.p. enkele reis 1e klas. Heen via Irun ennterug via Barcelona met overnachting in resp. San Sebastian en Barcelona. Overigens gaat er ook tweemaal per dag een AVE vanuit Barcelona direct naar Sevilla buiten Madrid om.

  • Ivonne Valk zegt:

    Mooi verslag Anne, dankjewel en heel nuttig inderdaad als je wilt bekijken of er een alternatief is voor het vliegtuig. Ik heb het met veel interesse gelezen. Vergeleken met de auto qua kosten niet eens zoveel meer. Je moet wel de tijd hebben en niet bang zijn voor onverwachte avonturen. Het overwegen waard. Hartelijke groeten, Ivonne Valk

  • beheerder zegt:

    Hallo Gustaaf, dank voor je bericht! Ik heb ook gekeken naar treinen over Irun/Hondarribia inderdaad maar ik kwam er niet uit. Allen ging vanuit hier over Barcelona. Wel echt spotgoedkoop, jullie reis, wow. Dat kan ik nu echt niet meer vinden, hoe goed ik ook zoek! Waar hadden jullie de kaartjes gekocht? En ja, die Ave naar Sevilla! Die kon ik helaas niet meer boeken, die zat vol. Groetjes uit El Palmar, ook aan Monique!

  • beheerder zegt:

    Hallo Ivonne, Dank voor je bericht. Zoals je las in andere opmerkingen zou het allemaal ook best nog wat goedkoper kunnen wanneer je er op tijd bij bent! We helpen je graag een en ander uitstippelen!

  • beheerder zegt:

    Hallo Annemaria, Dank voor je reactie! Dat is natuurlijk ook een mooie manier van reizen, met de auto en de boot maar het is echt wel heel ver, naar Zuid Spanje, voor veel mensen té ver. maar dat hangt er natuurlijk ook van af wat je daarna gaat doen. Een relaxte vakantie op 1 plek of een rondreis – en dat laatste is natuurlijk al onze specialiteit; bijzondere en ontspannen rondreizen organiseren.

  • Fred Louwerse zegt:

    Mooi, informatief verslag van je reis. Heb je nog gekeken of een Interrail kaart niet goedkoper was geweest? Komen dan nog wel wat zitplaats reservering bij.

  • Hans Nagtegaal zegt:

    Wat een prachtig verhaal Anne, ik kreeg er echt direct reiskriebels van. Als tiener (ik was respectievelijk 16, 17 en 18 jaar) ben ik drie jaar achterelkaar met de nachttrein van Utrecht via Verona naar het Gardameer gereisd. Door jouw verhaal kwamen de leuke ervaringen die ik toen – samen met twee vrienden – had direct weer bovendrijven. Heel dapper trouwens dat je dit als aantrekkelijke alleen reizende vrouw hebt ondernomen. Ik denk niet dat ik als 72-jarige dit nu nog zou ondernemen, maar zeg nooit nooit dus ………!

  • beheerder zegt:

    Hola Hans! Dank voor je reactie! Fijn dat je zulke goede herinneringen hebt aan je treinreizen! En nou ja zeg, ik ga er bijna van blozen! Ik ben niet zo snel bang alleen!

  • beheerder zegt:

    Hallo Fred, Ja ik denk dat interrail op zich veel goedkoper is maar ook heel veel meer uitzoekwerk, dat kan niet voor alle treinen hoorde ik en je hebt waarschijnlijk meer overnachtingen?

  • Ingrid Boele zegt:

    Wat een leuk verhaal! En heel goed geschreven ook! Tja, je moet er veel tijd en geld voor over hebben om milieuvriendelijk te reizen. Een combinatie van OV + autohuur lijkt mij wel ideaal. Ik ga erover fantaseren. Dank voor je verslag.

geef een reactie

* verplichte velden