Interview Toos en Ben

Moors erfgoed en zwartgeblakerde aarde…

in 2008 zijn wij bij Ardanza terecht gekomen, waarschijnlijk omdat we in Bussum wonen. We zochten een reisbureau voor een vakantie in Spanje /Andalusië, hebben de reisbureau’s in Bussum bekeken en zijn toen met Ardanza in zee gegaan.

Hoewel de fly drive reis naar Andalusië al weer ruim tien jaar geleden heeft plaatsgevonden, hebben we daar nog steeds goede herinneringen aan. Prachtige verblijven in de bezochte steden Sevilla, Ronda. Granada en Cordoba, waar we steeds drie nachten verbleven. De accommodaties waren perfect gesitueerd in de centra, zodat we vrijwel altijd alles te voet konden bereiken en de auto laten staan. We reisden in januari van dat jaar, maar in Andalusië leek het wel zomer, we konden elke dag gebruik maken van de bij de accommodaties behorende dakterrassen voor ontbijt, lunch, e.d. Dat weer daar, dat was geweldig, misschien heeft Ardanza daarop ook nog invloed uitgeoefend.

De goede ervaringen met Ardanza, wekte bij onszelf verwachtingen nog wel eens naar Spanje of Portugal at te zullen reizen. Dat is er een poos niet van gekomen, landen elders in Europa en daarbuiten trokken ook. Een zoon met zijn gezin in een ver buitenland nog meer. Maar vorig voorjaar (2019) zetten we een vakantie in Portugal op ons verlanglijstje en dat herinnerde ons weer aan Ardanza.

Het werd een fly drive reis die ons in vier maal vier overnachtingen van Porto naar Lissabon voerde. We verbleven in Lousada,  in Alvoco da Frontreira,  in Obidos en in Lissabon. Alle vier voortreffelijke accommodaties zowel voor verblijf als voor verkenningen van de omgeving. Het voert te ver om alle belevenissen en al het geziene moois hier te vermelden, voor twee situaties maken we een uitzondering.

Pech onderweg

Het begon op het vliegveld van Porto. Na wat gedoe over de huurauto kregen we in plaats van de verwachtte Renault een vrijwel nieuwe Mercedes Benz diesel mee. Daarmee gingen we op weg naar ons eerste verblijf Casa de Lousada. De volgende dag zijn we vanuit een naburig dorp een dag met de trein op stap geweest. Op de terugweg, toen we met de auto wegreden hoorden we een raar geluid, dat bleek veroorzaakt te worden door een lekke voorband. Wat te doen, er was geen reserveband?

Met behulp van een Henny van Sunny Cars werd via een soort telefonische hulpdienst de Portugese Roadservice ingeschakeld. Een vriendelijke Engels sprekende apotheker uit de buurt kwam poolshoogte nemen en bleef verder ‘stand-by’ om Portugese berichten te vertalen in Engelse en omgekeerd. We stelden Ana van ons verblijf op de hoogte van de pech en dat we later zouden zijn voor het avonddiner. Het duurde een poos voordat de ‘Roadservice’ zich meldde en arriveerde met een grote sleepauto. Je verwacht een tamelijk eenvoudige reparatie, vervanging van het wiel o.i.d. Maar het ging anders, de auto werd van alle kanten gefotografeerd, op de sleepwagen gestald en verdween vervolgens uit het zicht. Wij bleven achter met het bericht dat we via de ‘Roadservice’ een taxi konden bestellen om in Porto een andere auto op te halen. Inmiddels was Ana, onze gastvrouw, ook gearriveerd. Ana en de apotheker vonden het voor ons geen geschikt tijdstip meer (acht uur ‘s avonds) om nog in Porte een auto op te gaan halen. Zij regelden dat dat de volgende dag ook wel kon. Ana nam ons mee naar de Casa en bereidde alsnog een voortreffelijk maal. De volgende morgen regelde ze de taxi naar Porto, van daar konden we met een andere auto onze reis vervolgen. Dank aan Henny van Sunny Cars, de apotheker en Ane van Casa de Lousada.

Gevolgen van de bosbranden van 2018

De weg naar ons appartement bij Alvoco da Fontreira, werd in de informatie van Ardanza beschreven als een vruchtbaar gebied met waterrijke valleien, omgeven door mimosa, olijf-, fruit- en pijnbomen. Kortom het verrassend authentieke en groene hart van Portugal. Gaandeweg begonnen ons de vele zwartgeblakerde bossages, boomstammen, geblakerde en ingestorte huizen op te vallen. Aangekomen in de Quinta deed gastheer Hans uitvoerig verslag van de alles verwoestende vuurstorm die in 2018 over het gebied was gekomen. Hij verhaalde nog vol emotie over de inspanningen die hadden moeten leveren om de Quinta tegen de branden te verdedigen. Hans vertelde ook over de vele dodelijke slachtoffers als gevolg van de bosbranden, alleen al in Fortreina en omgeving waren meer dan twintig doden te betreuren. Overigens ‘slechts’ één door het vuur, alle anderen door ongelukken als gevolg van de paniek waarin iedereen verzeild raakte.

Bij wandelingen in de omgeving raakten we steeds meer onder de indruk van wat die branden te weeg hadden gebracht in de natuur en in de bebouwde omgeving. Overigens was het opvallend dat tussen alle geblakerde bomen en struiken de eucalyptusbomen weer groen begonnen te kleuren.

Eind goed al goed

Het is na deze twee verhalen misschien een wat rare overgang, maar wij denken met veel genoegen terug aan onze zestiendaagse Portugese reis. Mooie accomodaties, prettige gastheren en -vrouwen en prima verzorgde organisatie en informatie van Ardanza.

Toos Pannebakker / Ben Koning

6 februari 2020

Tip een vriend

Bel mij terug

Ik wil graag Informatie over:

Ik wil graag gedurende de volgende tijden gebeld worden: