18 dagen door Midden Spanje

Heeft u een vraag of wilt u graag advies op maat, laat het ons weten!

Bel mij terug Stuur een mail

Midden Spanje op Maat september 2022

Beste Ellen, Anne en Arco,

Weer terug van onze fantastische vakantie in Midden Spanje, willen wij jullie bedanken voor het leuke kookboek bij terugkomst en voor alle goede zorgen voor en tijdens de reis.

Wij zagen van tevoren op tegen de heen- en terugreis vanwege alle verhalen in het nieuws over Schiphol, maar ik kan niet anders zeggen dan dat ze allebei goed verlopen zijn, afgezien van 45 minuten vertraging op Schiphol en lang wachten bij de bagageafgifte in Madrid. Zelfs onze koffers hadden we binnen afzienbare tijd, zowel in Madrid als in Amsterdam. We stonden in Madrid bij de verkeerde terminal voor de autoverhuur, maar kregen onze auto zonder enig gedoe ook mee vanuit Terminal 1.

Alle hotels waren naar onze zin, het een wat meer dan het ander, maar dat is ook prima. We hebben heerlijk gegeten en geslapen bij Carmen in Las Corchuelas in Park Monfragüe en ook bij Juan en Carmen in Espirdo (lang leve de vertaal app). Deze hotels vonden wij het leukst en het meest persoonlijk, terwijl de receptionisten in de overige hotels toch ook zeer vriendelijk en hulpvaardig waren bij het reserveren van een restaurant in Toledo en kaartjes voor het Prado Museum. Overal lekkere ontbijtjes.

Het weer begon stralend en zeer warm in Toledo, daarna nachtelijke buien en overdag motregen in het nationale park, wat erg jammer was omdat we ons verheugd hadden op het zwembad bij Carmen. Carmen daarentegen was heel blij met de regen, de eerste in maanden. Daarna hebben wij alleen maar mooi weer gehad afgezien van één plensbui, toen we in het Alcázar van Segovia bovenop de toren stonden. Kort genoten van het uitzicht na 100 treden omhoog te hebben geklommen. Maar goed, je kunt niet alles hebben…

Middeleeuwse stadjes, burlende herten en een zwarte gier

Toledo vonden wij een prachtige stad. Je kunt er een leuke rondwandeling maken langs allerlei bezienswaardigheden, die je voor een klein prijsje kunt bezoeken als je een rode armband koopt als toegangsbewijs voor die gebouwen. O.a de oude synagoge en moskee en een prachtig schilderij van El Greco in de kerk van Santo Tomé: de begrafenis van de graaf van Orgaz. Heerlijk gegeten bij restaurante La Orza, tegenover het hotel. Voordat we uit Toledo vertrokken hebben we de kathedraal bezocht. Wat een indrukwekkend en prachtig gebouw. Neem vooral de audiotour, je krijgt zoveel info die je anders mist.

Daardoor hadden we geen tijd voor de zwarte madonna van Guadalupe, maar zijn via Plasencia naar het Nationaal Park Monfragüe gereden. We hebben Trujillo en Cáceres bezocht (mooie Middeleeuwse stadjes) en woensdagochtend een privé jeep tour gehad door Marcos Torres, een zeer enthousiaste en kundige gids. Ecoloog van huis uit, die ons veel wist te vertellen over de gieren, over het park, voor wat betreft de klimaatverandering, de waterhuishouding en de bodem. Ook hebben wij veel geleerd over kurkeiken. Wij zagen veel herten in het park, zowel in het bos als op de weg. Vanwege de bronsttijd hoorden wij het burlen van de mannetjes. Ook hebben we veel vale gieren en één zwarte gier gezien. Hierover was Marcos erg enthousiast, want die komen niet veel voor.

Van Salamanca naar Segovia

Daarna naar Salamanca via Hervás en Candelario. Het laatste dorp vonden wij erg pittoresk en inderdaad een beetje Zwitsers. In Salamanca vielen wij met onze neus in de boter volgens een ober op het Plaza Mayor. Wij vertelden hem dat wij in het hotel Las Torres aan de Plaza Mayor logeerden en daarvoor, voor het gemeentehuis, werd een podium opgebouwd. Als klapstuk van de feestweek in Salamanca werd er om 23.00 uur een concert gegeven door El Arrebato, een zanger die wereldberoemd is in Spanje. Het hele plein stond vol met genietende fans. Gelukkig was het hotel goed geïsoleerd, dus het viel ons mee ;). Hier ook weer mooie dingen gezien, zoals het Museo Art Nouveau en Art Deco en natuurlijk de oude en nieuwe kathedraal.

Op zaterdag reden we, via Ávila, door naar Espirdo, waar wij 5 nachten verbleven. Op zondag hebben wij La Granja de Ildefonso, het glasmuseum en het paleis van Riofrio gezien. Het laatste wilden we alleen al zien vanwege de leuke naam. Op de rit ernaartoe kwamen we met de auto tussen een kudde paarden terecht. Best wel spannend. De volgende dag naar Segovia en dinsdag naar El Escorial. Op woensdag hebben we een rondrit gemaakt naar Coca, Turégano en Sepúlveda. Dat laatste stadje lag prachtig tegen de berg aangeplakt. Segovia is een gezellige stad, met veel te zien en lekker lunchen op de Plaza Mayor.

Laatste etappe Madrid

Op donderdag naar Madrid. Fijn hotel vlakbij de metro Ópera, kamer met uitzicht op de luchtkoker, maar wel erg rustig ;). Lieve vrouwen bij de receptie. Wij hebben het Reina Sofia, het Thyssen-Bornemisza en Prado Museum bezocht, op zondag de vlooienmarkt in El Rastro en een wandeling door Lavapiés en La Latina gemaakt. Een kennis vroeg of we tips hadden voor Madrid: neem vooral goede wandelschoenen mee…

Nogmaals hartelijk dank voor weer een hele mooie reis naar Spanje.

Hartelijke groeten,

Ivonne Valk en Henk Mensink
30 september 2022

Noot Ardanza: Ivonne en Henk waren voor de 2e keer op reis met Ardanza en maakten in september een 18 daagse Rondreis op Maat door Midden Spanje

Tip een vriend

Bel mij terug

Ik wil graag Informatie over:

Ik wil graag gedurende de volgende tijden gebeld worden: