Beeld van Andalusië

Heeft u een vraag of wilt u graag advies op maat, laat het ons weten!

Bel mij terug Stuur een mail

Granada, Ronda, Cordoba, Sevilla en Costa de la Luz

Beste Anne,

Helene en ik hebben enorm genoten van de door jullie geregelde fly-drive reis door Andalusië! De voorbereiding was natuurlijk ook perfect verzorgd met 2 dikke enveloppen vol met folders en een complete reisbeschrijving met routeaanduidingen, kaartjes met het stratenplan van de steden die we gingen bezoeken, kaartjes van de omgeving van de steden en een kaartje van heel Andalusië en een uitgebreide beschrijving van wat er in de steden en hun omgeving was te zien en te doen, hoe we toegang tot de verschillende gelegenheden konden krijgen en waar we het best konden gaan eten.

De heenreis van 21⁄2 uur met Iberia van Schiphol naar Madrid vertrok een half uur later vanwege drukte op Madrid, maar verliep perfect; evenals de doortocht van Madrid naar Malaga (1 uur). Op de luchthaven Malaga stond bij National Atesa een keurige Peugeot 207 diesel voor ons klaar. Een prima karretje om mee door de Spaanse bergen te crossen.Ze wilden hem eerst voor slechts 14 dagen meegeven, maar gelukkig stond op jullie voucher dat het voor 15 dagen moest zijn; dus dat werd ter plekke keurig gecorrigeerd, zodat we direct door konden naar Granada. Halverwege de A92 hebben we een uur stil gestaan, vanwege een ongelukkig geschaarde vrachtauto, waarvan het verwijderen nog vele uren zou gaan duren. Doordat jullie ook de telefoonnummers van onze gastvrouwen en –heren hadden opgegeven, konden we Ana gelukkig op de hoogte stellen, zodat ze niet tijdens de gehele siësta alsmaar op onze aankomst zou zitten wachten bij het appartement. Gelukkig heeft de Guardia Civil de personenauto’s omgeleid via allerlei kleine binnenweggetjes om Loja heen, zodat we toch weer verder konden.

Appartement met zicht op Alhambra

Het appartement middenin de oude Joodse wijk Albaycín van Granada met eigen zonneterras en uitzicht op het Alhambra was perfect.De gastvrouwe Ana was allerhartelijkst. We hadden via het internet kaartjes besteld voor ons bezoek aan het Alhambra. We wilden eerst gedurende de ochtend, maar konden daarvoor toen al geen kaartjes meer krijgen. Dus gingen we om 2 uur ’s middags; als de Spanjaarden aan tafel gaan voor de lunch en vervolgens de siësta gaan houden. Dat bleek achteraf een gouden greep, want daarvoor en daarna was het erg druk (we waren er op zaterdag 1 mei, een feestdag in Spanje), maar tijdens de lunch en siësta was het redelijk rustig in het Nazariden Paleis. Het Alhambra is werkelijk groots en fantastisch mooi.

Aan de door jullie geadviseerde restaurants zijn we niet toegekomen.We hebben als simpele toeristen gegeten op de terrasjes langs de Paseo de los Trístes; met uitzicht op het Alhambra en ondertussen genietend van het tolerante buitenleven op dit vriendelijke plein langs de rivier.Na Granada zijn we naar de omgeving van Ronda gegaan. Onderweg wilden we een bezoekje brengen aan het natuurpark El Torcal (dat op de kaart staat als Reserva Natural del Torcal de Antequera). Huiverig voor verkeerd rijden (Granada was al een echte puzzel voor ons) en jullie waarschuwing dat het in Antequera slecht stond aangegeven), besloten we jullie advies te volgen en via de afslag van Villanova de la Concepción te rijden. Deze afslag stond wel op de ANWB Wegenkaart van Andalusië en Costa del Sol, maar wij konden hem in praktijk gewoon niet vinden. Dus zijn we maar direct doorgereden naar Ronda. Bij Ronda verbleven we in een appartement van Parauta; een klein Pueblo Blanca van alles bij elkaar ongeveer 200 bij 300 meter op een kwartiertje rijden van Ronda zelf. Het appartement alhier was ruim en had een eigen terras met begroeiing en ook alweer een eigen zonneterras. Heerlijk rustig en direct naast het prachtige natuurpark Sierra de las Nieves. Wat hebben we daar heerlijk gewandeld. Een mooi contrast met het gezellige maar drukke stadsleven van Granada. Het eten bij het door jullie geadviseerde Casa Maria was inderdaad heerlijk; grote klasse.

Aan het Plaza del Potro in Cordoba

Na Ronda en omgeving zijn we doorgegaan naar Córdoba. Onderweg een Plato del Dia gegeten in Marchena; een prachtig onderhouden dorpje halverwege. De binnenstad van Córdoba was, zoals aangekondigd een onoverzichtelijk doolhof. Er is veel éénrichting verkeer en er zijn afsluitingen in verband met werkzaamheden. De door jullie opgegeven route-aanwijzingen klopten ook niet meer. De Ronda de Isasa, Paseo de la Rivera en Ronda de los Martires zijn op het moment in zuidelijke richting niet toegankelijk en de Avenida del Alcázar is geheel afgesloten. En waar jullie ons via Alfaros via Alfonso XIII, Lovera, Claudio Marcello naar Diario Córdoba wilden sturen, bleek dat ook niet langer te kunnen. Je mag Lovera niet meer in vanaf Alfonso XIII. Na twee keer rondrijden, bleek dat we gewoon van Alfaros via de Calle de los Capitulares naar Diario Córdoba door konden rijden. De locatie die jullie hadden uitgezocht met uitzicht op het Plaza del Potro was werkelijk fantastisch. Tijdens ons verblijf in Córdoba hebben we de meeste tijd doorgebracht in de oude Joodse wijk. De Mezquita Cathedral is een absoluut hoogtepunt vergelijkbaar met het Alhambra. Hier is te zien hoe de katholieken zonder eerbied voor de moslims hun kathedraal middenin de grote moskee hebben gebouwd.

De machtstrijd van weleer is hier heel direct nog tastbaar. Ook de wijk rondom de Mezquita is een bezoek meer dan waard. Vooral het Alcázar vonden we mooi. Van de door jullie geadviseerde restaurants was Los Plateros meer een druk bezochte buurtcafé, waar je ook kunt eten, maar het eten was niet echt van hoogstaande kwaliteit. En El Caballo Rojo had een super patio met bloemen, zon en schaduw, maar de tapas vonden we wel goed maar niet echt speciaal. Het maakte op ons meer indruk door zijn uitstraling, dan door zijn eten. Als je gewoon goed wilt eten en drinken voor een schappelijke prijs, dan kan je prima terecht in ChefBuffet (of zoals het uithangbord vermeld: Buffet Libre) aan de Calle Magistral González Francés 13; pal naast de Mezquita. Spreek de chef ook eens aan in het Engels; heeft het gestudeerd en wil het graag gebruiken. Samen met nog wat andere Córdobaanse vaders is hij de oprichter van de British School of Córdoba. Het ziet er niet super (wat westers modern) uit, maar eten, drinken en bediening zijn prima en niet duur.

Dakterras in Barrio Santa Cruz Sevilla

Na Córdoba zijn we in één streep doorgereden naar Sevilla. Hier kwamen we dankzij jullie aanwijzingen direct zonder problemen bij de juiste parkeergarage aan. Alsof we er woonden, zo simpel leek het binnenrijden in Sevilla. De accommodatie lag perfect midden in de oude Joodse wijk en ons appartementje met privé zonneterras keek van bovenaf neer op een gezellig levendig pleintje. Sevilla is duidelijk veel grote en beter onderhouden dan Córdoba. Het heeft een prachtige oude Joodse wijk. De Catedral y Giralda is inderdaad indrukwekkend groot en mooi. De omgeving van de Catedral wordt veel bezocht door bruidsparen voor de foto’s. Het is er erg toeristisch.

En de bedelende vrouwen (ook in Granada en Córdoba aanwezig trouwens) zijn hier erg opdringerig. Ze bieden je een takje groen aan, willen je hand lezen en toekomst voorspellen om daarna geld eisen. Het Real Alcázar y Jardines was het betaalde bezoek meer dan waard. De Koninklijke familie logeert er nog steeds, wanneer ze in Sevilla komen. Dus een paar vertrekken waren niet te bezichtigen, maar verder mocht je overal in. Net als in Ronda hebben we de Plaza de Torres alleen van buiten bekeken. Plaza de España was in onderhoud en dus niet toegankelijk, maar we hebben uitgebreid door het Parque Maria Luisa gewandeld. In Sevilla was het dus ook buiten de oude Joodse wijk heerlijk wandelen.

We hebben in Sevilla gewoon in diverse op het gezicht gekozen restaurantjes gegeten. Er zijn er zo ontzettend veel. En in ons geval allemaal gezellig en goed. Van alle steden is Sevilla volgens ons zonder meer de meest aantrekkelijke om te bezoeken, als je niet alléén op Moorse oudheden uit bent.

Als een Local in Vejer de la Frontera

Na Sevilla zijn we naar Vejer de la Frontera gegaan. Ook daar reden we binnen alsof we Spaanse locals waren, dankzij jullie aanwijzingen. Hier werden ondergebracht in een klein hotelletje waar onze kamer uitzicht had op het meest oostelijke stuk van het oude Vejer.Naar later bleek, lag dit hotel in de oude muur van het vestingstadje in het oostelijke deel van Vejer dat ’s avonds veel rustiger en minder toeristisch is dan het westelijke deel van de oude stad. Alweer een prima locatie dus. Josip bleek een perfecte gastheer, die vol zat met allerlei verhalen, anekdotes en geschiedkundige feiten over Vejer en omgeving. Hij gaf ons leuke tips voor restaurants en avondlijke activiteiten. Zo zijn we op aangeven van Josip in een kleine oude kerk met bar geweest om te luisteren naar oefenende Flamenco zangers, die de zaterdag van ons vertrek de eerste competitiedag zouden hebben, om uiteindelijk in augustus uit te maken wie de beste Flamenco zanger of zangeres van Andalusië is. We zijn op zijn aangeven tot 2 maal toe in Leonor gaan eten. Heerlijk eten bij een enthousiaste gezellige eigenaar/kok met veel persoonlijk contact. Een echte aanrader. Ook zijn we op zijn aangeven gaan eten bij El Campero; een in Barbate gelegen Tonijn-restaurant. Dat was iets te veel chique manieren en te weinig kwaliteit naar onze smaak. Barbate zelf is trouwens een beetje teveel vergane ‘Costa del Sol’ glorie, naar onze smaak. Daarentegen vonden we het Restaurante Francisco Alférez in El Palmar, waar je visspecialiteiten uit de eigen regio van de Atlantische oceaan kunt eten weer fantastisch; gezellig, persoonlijk contact met de bediening en goed eten en drinken voor een redelijke prijs. Het dorpje Caños de Meca vonden wij nu precies wel een prachtig verzorgd rustig ‘Costa del Sol’ dorpje aan de Costa de luz. Een prachtige verblijfplaats voor strandliefhebbers, die de overvolle stranden van de Costa del Sol willen mijden. De omgeving van Vejer (zowel het achterland als het stuk bij de kust) is echt fantastisch mooi en vooral het wandelen in

Parque natural de Barbate is ons erg goed bevallen.Heerlijk zoveel natuur na het cultuurgeweld van alle steden die we hebben bezocht.
Na Vejer hebben we nog één nachtje doorgebracht in Benalmadena Pueblo om op korte afstand van Malaga te zijn, alwaar we de volgende dag de auto weer in moesten leveren voor we vanaf de luchthaven Malaga naar huis zouden vetrekken. Benalmadena is echt Costa del Sol; of wat Helene en ik een beetje minachtend betonkust noemen. Maar jullie
adden ook hier weer een prima locatie voor ons gevonden, met uitzicht op een uitermate rustig pleintje met palmen en een fontein. En het eten van ontbijt (desayuno) , lunch (la comida) of avondeten (cena/tapas) op terrasjes was natuurlijk ook in Benalmadena geen enkel probleem. Ook gewoon gebruik mogen maken van de computer van de receptie voor het elektronisch inchecken van onze vlucht naar huis.

Kortom, ook dit was weer prima. De volgende ochtend waren we binnen 20 minuten op de luchthaven van Malaga, alwaar de auto binnen een kwartiertje en zonder problemen was ingeleverd. De terugvlucht verliep ook alweer zonder problemen. Hiervoor hadden we stoelen gereserveerd ruim voor de vleugel (rij 6). Die hadden aanzienlijk meer beenruimte dan de stoelen die we op de heenreis hadden gereserveerd op rij 36.

Precies volgens schema stonden we tenslotte weer op Schiphol. Eind van een heerlijke vakantie. Thuis wachtte ons toen nog jullie verrassende welkom thuis brief met attentie om het vakantiegevoel nog wat langer te kunnen vasthouden.

Anne/Ardanza, hartelijk dank voor deze uitstekend georganiseerde, prima voorbereide en goed verzorgde reis!

Met vriendelijke groet,

D. Landré, H. Meerburg
20 mei 2010

Tip een vriend

Bel mij terug

Ik wil graag Informatie over:

Ik wil graag gedurende de volgende tijden gebeld worden: