Cultuur & Natuur juni ’11

Heeft u een vraag of wilt u graag advies op maat, laat het ons weten!

Bel mij terug Stuur een mail

Reisverslag Andalusië 2 tot en met 16 juni 2011

Granada

Om 7 uur vertrok ons Transavia vliegtuig naar Malaga waar we om een uur of tien arriveerden. De koffers waren snel van de band gehaald en om een uur of half twaalf vertrokken we in onze huurauto een Citroen C3 met airco en eigen Tomtom richting Monachil. Er vielen ons direct twee zaken op, waar was de zon  😉 en wat rijden die Spanjaarden relaxed. Het eerste probleem, we hebben de sneeuw zien toenemen op de toppen van de Sierra Nevada en een buitentemperatuur van 9 graden meegemaakt, was na Ronda verholpen. De tweede constatering konden we de hele reis blijven roepen; wat een verademing. Na een spannende tocht- vooral de berg op richting het hotel Almunia del Valle is een uitdaging- kwamen we op onze eerste stek aan. Prachtige omgeving, kleine maar fijne kamer, met heel veel extraatjes. om het zo te zeggen en een allerhartelijkste ontvangst. Wat vinden ze het leuk wanneer je je best doet om wat Spaans te spreken. Nog wat geluierd bij het zwembad, de kaartjes voor het Alhambra lagen al klaar,  ’s avonds heerlijk op het terras gegeten met een mooi uitzicht. De eigenaar is ook de kok en kan echt heerlijk koken. Na een prima ontbijt en een aanwijzing voor een makkelijk te bereiken parkeergarage vertrokken we richting Granada. Daar de hele dag- deels tussen de stortbuien door- de stad en het beroemde kasteelcomplex en tuinen bewonderd na eerst een rondje Tapas en het uitzichtpunt bij San Nicolas te hebben gestaan. De volgende dag scheen de zon en zijn we na advies zo’n vier uur aan de wandel geweest door de mooie omgeving. We hebben door een lange kloof langs de rotswanden gelopen en deels geklauterd en er waren ook de nodige hangbruggen waar je overheen kon. ’s Avonds weer heerlijk gegeten en geslapen en de volgende dag door naar de volgende stek bij Ronda.

Ronda

Met enige weemoed hebben we afscheid genomen van Almunia en haar bewoners. Onderweg naar Ronda kwamen we de ene versierde Pipo de Clown wagen na de andere tegen en de nodige witte dorpjes op de berghellingen. De wagens bleken op weg naar El Rocío om daar met de Pinksteren als pelgrim te vertoeven. De hacienda Molina del Arco was makkelijk te vinden en heeft een lekker zwembad en een mooi aangelegde tuin. In de lounge kon je –tegen betaling- de bar plunderen en een heerlijk kopje Nespresso met gebak van het huis drinken. Omdat ook deze stek nogal afgelegen lag hebben we drie dagen in het restaurant bij het hotel gegeten. Een aanrader ook omdat het een mooi uitzicht heeft op de tuin en Ronda. Deze stad hebben we uitgebreid bezocht en natuurlijk hebben we de brug die de beide rotspunten verbind tig keer belopen. Het uitzicht vanuit het dal is ook adembenemend. Met erg slecht weer hebben we de volgende dag een flink aantal pueblos blancos ( Olvera, Zahara en Grazalema) bezocht. Vooral de laatste is prachtig gelegen en in het hele dorp zijn mooie tegels te vinden.

Córdoba

De reis naar Córdoba verloopt voorspoedig en na een telefoontje naar eigenaresse Lucia staat zij ons al op te wachten op het pleintje voor het leuke appartementje. De auto verdwijnt in de garage en zien we pas twee dagen later weer. Wat een leuke stek compleet Oosters ingericht, ons appartement heet terecht Bereber, met een keukentje en een mooie patio en midden in de stad. We maken twee dagen de stad onveilig. Genieten van het mooie uitzicht vanaf de rivier, de werkelijk prachtige Mezquita, de smalle straatjes steeds nieuwe kerkjes en Azulejos en ga zo maar door. Er hangt in Cordoba een lekker ontspannen sfeertje en ’s avonds met een lekker ijsje door de staatjes slenteren.

Sevilla

De reis naar Sevilla neemt zo’n drie uur in beslag. Het is prachtig weer, helaas is de parkeergarage vol en zuinige Hollanders als we zijn lopen we met de koffers naar de oude binnenstad in plaats van de aangeraden taxi te nemen. Doorweekt komen we aan en krijgen de sleutels van een oud pand waar we met een steile trap in ons appartement belanden. Balken, strak modern ingericht, aparte slaapkamer en keukentje en een heerlijk dakterras met uitzicht op de Giralda. Wat is het leuk om Sevilla vanaf het dak te bewonderen met onder je toeristen die niet in de gaten hebben dat jij boven staat. We hebben van de drie avonden er twee op ons terras gegeten met een lekkere Rueda als verkoelend drankje. Sevilla is een prachtige stad. We vonden het Real Alcazar met zijn vele kleuren mooier dan het Alhambra. De arena voor de stierengevechten hebben we alleen aan de buitenkant gezien omdat we er al een in Ronda hadden gezien. Opvallend was dat er dagelijks op TV stierengevechten te zien waren. We hebben uren in het Maria Louisa park, waar de wereldtentoonstelling van 1929 is gehouden, doorgebracht. Daar was het nog goed toeven in de hitte. Een ijsje op zijn tijd beviel ons prima bij La Fiorentina in de Calle Genova.

Conil de la Frontera

De laatste drie dagen hebben we doorgebracht in een wit dorpje aan het strand in een leuk hotelletje met prima ontbijt. Kamer was krap maar het prachtige dakterras vergoedde veel. Wij zijn niet van die strandmensen dus de eerste dag hebben we de oude havenstad Cadiz bezocht. Er zijn daar wandelroutes met gekleurde strepen door de stad aangegeven. We hebben de gele en groene route gelopen. Vooral de gele die langs de zee liep was erg mooi. De volgende dag hebben we onze laatste pueblo blanco bezocht Arcos de la Frontera.  Vooral de kerk en het uitzicht op het dal is prachtig. ’s Middags nog een lange strandwandeling gemaakt en dan maken we ons op voor ons laatste avondmaal in Spanje. We hebben drie dagen heerlijke tonijn en Paella gegeten aan het strand bij restaurant la Fontanilla en Calima zo’n kwartier naar het noorden van Conil lopen. Terug slenteren langs het strand mooie zonsondergang en een maansverduistering gezien.

Annemarie Zeltenrijch en Nico Kessel
24 september 2011

Noot van Ardanza: Annemarie Zeltenrijch en Nico Kessel hadden de 15 daagse Cultuur & Natuurroute in Andalusië geboekt.

Tip een vriend

Bel mij terug

Ik wil graag Informatie over:

Ik wil graag gedurende de volgende tijden gebeld worden: