Familiefeest in Andalusië

8 dagen Andalusië met het gezin

Tien jaar geleden maakten wij een rondreis door Spanje. We gingen met de autoslaaptrein vanuit Den Bosch naar Narbonne, in Zuid‐ Frankrijk. Wij zijn caravanners, maar de caravan kon niet mee met de trein, dus namen wij als vanouds een tentje mee. Vanuit Narbonne reden we via Zaragossa naar Madrid, waar we de omgeving verkenden. Na Madrid reden we verder naar Andalusië.Andalusië maakte een zeer diepe indruk op onsWe bekeken Sevilla, Cordoba, Granada, maar ook Jerez.

Andalusië maakte een zeer diepe indruk op ons

Bij een herinrichting van onze tuin hebben we ons laten leiden door de beelden die we in Andalusië hebben opgedaan. Naast de architectonische indrukken maakten ook de lokale feesten grote indruk op ons. Met name de Feria del Caballo in Jerez! Omdat ik dit jaar zestig hoop te worden hebben we besloten opnieuw naar Andalusië te gaan, dit keer om ook onze kinderen en hun aanhang deelgenoot te maken van het het moois dat wij eerder beleefden. Mijn verjaardag is pas in oktober, maar in mei zijn in Jerez de al eerder genoemde paardenfeesten aan de gang en is het klimaat in Andalusië meestal heerlijk.

Een familiefeest op Maat

Daarom besloten wij om van 4 tot 11 mei een fly drive te doen.Via internet kwamen wij bij reisorganisatie Ardanza terecht. Reizen in Spanje op maat. We ventileerden onze wensen en Ardanza kwam met een voorstel. En wat voor een voorstel! De meeste fly drives gaan er van uit dat je op de eerste dag al beschikt over de huurauto. Ardanza doet dat niet. Wij vlogen via Madrid naar Sevilla. De filosofie hierachter is dat je in Sevilla geen auto nodig hebt en dat je vanuit Sevilla met de trein ook heel goed Cordoba kan doen, zodat je pas na Cordoba behoefte hebt aan een huurauto. Een wat ons betreft perfecte filosofie.

Champagne van Ardanza op het dakterras

Bij aankomst in Sevilla troffen we een grote verrassing, geen bagage, maar wel twee flessen champagne met 6 glazen en de felicitaties voor mijn 60ste! Op het bij de appartementen behorende dakterras hebben we het ons goed laten smaken! Na het bezoek aan Cordoba hebben we de huurauto’s opgehaald. Volgende stap in ons programma was een bezoek aan Jerez. Ook bezochten we de bodega van Gonzalez Bias (Tio Pepe), waar we na een rondleiding een heerlijk glaasje “fino” dronken. Ook de wellicht wat minder bekende sherrybrandy was heerlijk! We hadden een prima hotel in Conil de la Frontera, een badplaats 60 km ten zuiden van Jerez.

Feria del Caballo en sherry proeven in Jerez

De Feria del Caballo is een feest dat de Spanjaarden graag voor zichzelf houden. Toen wij tien jaar geleden deze reis maakten en bij het VVV in Jerez vroegen naar bijzondere festiviteiten, werden deze Feria niet genoemd. Gelukkig wisten wij van een medekampeerder dat deze feesten gehouden werden.Ardanza had voor ons een uitgebreid informatiepakket samengesteld en perfecte locaties gehuurd waar we verbleven. Hulde daarvoor. Dat onze bagage op de heenreis de overstap in Madrid had gemist, daar kon Ardanza niets aan doen. Op de dag van aankomst werd onze bagage ’s avonds om 23.00 uur alsnog afgeleverd.

ietwat vertraagd door een aswolk!

Dat de aswolk onze terugreis spannend maakte, daar kon Ardanza  ook niets aan doen. Op de avond voor onze terugreis zagen we op internet dat onze vlucht was geannuleerd. De receptioniste van het hotel in Granada heeft zich geweldig ingezet om voor ons bij Iberia een andere vlucht te regelen. Prima gelukt. Bijkomstigheid was dat de zus van onze schoonzoon op woensdag zou trouwen en wij op dinsdag hoopten thuis te komen. In Madrid stond er op de borden achter onze vlucht dat er een nieuwe tijd van vertrek zou worden gemeld. Onze vertrektijd was aanvankelijk 15.55 uur, werd 16.35 en 18.35. Op een gegeven moment werd omgeroepen dat onze vlucht van gate was veranderd. Uiteindelijk vlogen we om rond 17.00 uur vanuit Madrid naar Amsterdam. Prima vlucht, om 19.00 uur op Schiphol.

Bijgaand een paar plaatjes van onze reis, met nogmaals dank aan Anne en Arco van Ardanza. De bekende plaatjes van het Real Alcazar, het Alhambra, de Mesquita, het Plaza de España, zijn op internet wel te vinden. Die laat ik hier niet zien.

Netty & Dolf, zeer tevreden Ardanzareizigers!
21 mei 2020

Noot Ardanza: Voor Dhr. Goudart en Mevr. de Vries maakten we een reisvoorstel op maat met daarin de Moorse Steden en Cadiz & Costa de la Luz!

Tip een vriend

Bel mij terug

Ik wil graag Informatie over:

Ik wil graag gedurende de volgende tijden gebeld worden: