De ziel van Andalucia

Heeft u een vraag of wilt u graag advies op maat, laat het ons weten!

Bel mij terug Stuur een mail

Onvergetelijke vakantie in Andalusië!

Daar vertrokken we, op 2 mei 2013 vanaf Schiphol naar Andalusië, voor een rondreis van 15 dagen. Vol verwachting en al weken enthousiast geworden van de informatie die we van Ardanza hadden gekregen. Een prima vlucht, en geland in Sevilla, waar de zon scheen en waar na aankomst in het appartement meteen een heerlijke sfeer zich van ons meester maakte.

Wat een stad, Sevilla, bruisend, levend, vrolijk, vol van muziek en Spaanse passie. Wat een prachtige kathedraal, Real Alcazar met de prachtige tuinen, de heerlijke pleintjes en straatjes, de mensen die flamenco ademen…..De wijk Santa Cruz, één en al gezelligheid! En zo’n heerlijk appartement, met dakterras, waar we ’s morgens vroeg van genoten en ’s avonds laat nog met een flesje wijn zaten te dromen en na te genieten van al dat moois dat we die dag hadden gezien.

Na drie dagen haalden we de huurauto op en vertrokken we naar Cordoba. We dachten dat we het hoogtepunt van Andalusië, Sevilla, hadden gehad, maar dat was niet waar! Cordoba, ook zo’n geweldige stad en weer een heerlijk hotel met een prachtige patio. En wat een prachtige mensen zijn de hoteliers! We zaten met onze auto vast in een doodlopend smal straatje, ingeklemd tussen een processie, die overigens geweldig is om mee te maken. Dat kostte ons zo’n anderhalf uur en het werd hoog tijd voor mij om te lunchen. Ik heb diabetes en alle proviand die ik in mijn tas had, was inmiddels opgegeten. Dit eindigde in een hypo, die geweldig is opgevangen door de gastvrouw van het hotel. Zij stond onmiddellijk klaar met de oplossing, bordje paella, home made kroketjes en een fles fris water. Geweldig!

Drie dagen Cordoba, hoogtepunt was El Alma de Cordoba, de ziel van Cordoba, de Mesquita. Wat een wonderbaarlijk bouwwerk en op het moment dat je daar binnengaat, overkomt je een gevoel van ruimte, van vrede en kom je los van alles waar je iedere dag zo mee bezig bent. We bezochten de Mesquita bij avond, bij prachtige muziek en geweldig licht. Deze ervaring vergeten we nooit van ons leven meer, dit heeft ons rijk gemaakt van binnen en onze ziel heeft hier een wortel gekregen. Een wortel in geloof en hoop op een betere wereld, waarin je zelf een onderdeel bent en van betekenis. Stil en rijk kwamen we er vandaan en hebben El Alma de rest van de vakantie met ons meegedragen.

Inmiddels hadden we wel zere voeten van het vele lopen over de hobbelige keien, maar de volgende reis was naar Granada. Een mooie tocht er naar toe en ook die stad was een ware belevenis. Het Alhambra, indrukwekkend, hoog op de rotsen en wat een geweldige kunst in het Paleis. De Moorse sferen, de historie en de prachtige tuin hebben ook op ons een geweldige indruk gemaakt. En laten we al die dagen die heerlijke tapas niet vergeten. Elke dag een feestje! En die heerlijke sangria’s en niet te vergeten de verrukkelijke sherry van Tio Pepe. Een heerlijk afsluitertje van de prachtige dag.

Elke dag zon, elke dag tussen de 27 en 31 graden, elke dag feest in Andalusië!

Na drie dagen vertrokken we naar Ronda, naar de Cortijo bij Ronda. Een geweldige tocht, dwars door de Sierra Nevada, waar het steeds rustiger werd en steeds rotsachtiger. Een weldadige rust viel over ons heen en eenmaal aangekomen bij Elisenda op de Cortijo, waanden we ons in het paradijs. Weer zo’n spontaan onthaal en alles werd gedaan om het ons naar de zin te maken. We hebben heerlijk kunnen relaxen en in de tuinen kunnen zitten en lopen. Dat was even heerlijk na de geweldige, maar drukke dagen in de steden.

De Cueva de Piletas, grot in de buurt hebben we bezocht, dat was wel even klimmen, maar zeer de moeite waard. Authentiek, dat in elk geval, en bijna niet voor te stellen dat daar 25.000 jaar geleden hele families bivakkeerden. De schilderingen zijn erg bijzonder en ook de Spaanse gids, die ons voorging met een grote petroleumlamp was bijzonder. Een glibberige, maar unieke ervaring weer.

De natuurgebieden in de buurt van Ronda ademen één en al rust en ruimte. Roofvogels, bijzondere rotsen en voor de natuurliefhebbers geologische bijzonderheden. We zijn er doorheen gereden, van wit dorpje tot wit dorpje, onderbroken door een terrasje, een tapasje en een wandelingetje door zo’n karakteristiek dorpje. En dan Ronda, ook een bijzondere stad, door rotsen gespleten. Gezellig ook. Na drie heerlijke dagen en nachten, vertrokken we samen met onze vrienden, die inmiddels bij ons aangehaakt waren vanuit Granada, naar Costa de la Luz.

Een voorspoedige tocht was het naar de kust en het landschap werd weer anders. Aangekomen in ons laatste heerlijke hotelletje, midden in het dorpje Conil, was onze eerste tocht naar de zee. Wat heerlijk toch, dat koele water en dat brede strand. Een gevoel van verte en ruimte en alle zorgen uit je hoofd laten waaien. Gezellig vis eten aan de boulevard en slenteren langs kleine winkeltjes met allerlei plaatselijke bijzonderheden. Heerlijk!

Drie dagen Conil, de tweede dag maakten we samen met onze vrienden een bijzondere vaartocht door de Straat van Gibraltar, waar we op respectvolle wijze dolfijnen en walvissen hebben gespot. Een uniek gevoel wanneer je deze prachtige dieren in het echt ziet en we hebben een indrukwekkend moment beleefd toen een potvis ging duiken en zijn staartvin recht de lucht in stak. Dit was weer zo anders dan de vorige dagen, maar ook weer fantastisch!

We brachten ook nog een dagje door in Jerez de la Frontera, dé sherrystad, waar we helaas niet op een goed tijdstip bij de bodegas aankwamen. Dit doen we later nog eens over!

Vol met prachtige indrukken, rijk van binnen en bruin van buiten, zijn we teruggekeerd naar het kille Nederland.

Andalusië, het klinkt als een gedicht, en dat is het ook. Een gedicht dat alles zegt over warmte, liefde, passie en spontaniteit. Een gedicht dat een sfeer ademt, die je nergens anders op deze aardbol tegen zal komen. Wat zijn we gelukkig dat we deze rondreis hebben kunnen maken. En dankzij de perfecte organisatie van Ardanza was het ook een zorgeloze vakantie. De tips, de kaartjes, de stickertjes, de perfect uitgekozen hotelletjes, het was allemaal áf.

Bij thuiskomst lag er een heel leuk welkomstcadeautje van Ardanza op de mat. Dat noem ik nu de finishing touch! Ardanza bedankt en Andalusië, we hebben ons hart daar verloren……, maar El Alma for ever meegenomen!

Alie Brouwer en Bernhard Bouwman

13 juni 2013

Noot Ardanza: mevr. Brouwer en dhr. Bouwman hebben de 15 daagse Cultuur&Natuurroute door Andalusië gemaakt

Tip een vriend

Bel mij terug

Ik wil graag Informatie over:

Ik wil graag gedurende de volgende tijden gebeld worden: